Temat: Eucharystia uczy nas miłości. (z dnia 17.03.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy

1. Jesteśmy dziećmi Bożymi. Chcemy poprzez naukę wzrastać w wierze. Poproś o to naszego Ojca: „Ojcze nasz…”

2. Przypomnij sobie ostatnią katechezę:
– Jakie znasz aklamacje po przeistoczeniu?

3. Działo się to w obozie koncentracyjnym w Oświęcimiu pod koniec lipca 1941 roku. 29 lipca po południowym apelu w obozie zawyła syrena alarmowa, oznaczająca, że w jednej z brygad zabrakło więźnia. Przerwano pracę, wszyscy więźniowie zostali sprowadzeni z miejsc pracy na plac apelowy. Tam okazało się, że więźnia brakuje w bloku, w którym przebywał Franciszek Gajowniczek (miał 40 lat, żonę i dwóch synów) i o. Maksymilian Kolbe, polski franciszkanin. Pozostali więźniowie mogli odejść,  tylko ci z jednego bloku musieli zostać na placu: stojąc na baczność, bez czapek, przez cały dzień i całą noc. Rano oficer oznajmił, że skoro więźniowie nie przeszkodzili w ucieczce, dziesięciu z nich umrze śmiercią głodową. Miała to być nauczka i ostrzeżenie dla tych, którym przyszłoby do głowy iść śladem uciekiniera.

Cała grupa poszła na początek pierwszego szeregu, na przodzie dwa kroki przed nami stał niemiecki kapitan. Patrzył w oczy jak sęp, mierzył każdego i co chwilę podnosił prawą rękę i mówił: „ty”. To „ty!” oznaczało, że umrzesz śmiercią głodową. I szedł dalej. Esesmani wywlekali biedaka z szeregu, zapisywali numer i odstawiali pod strażą na boku. Każdy bał się, że za chwilę palec może pokazać na niego. Serca waliły nam jak młotem. W głowie szum, krew pulsowała w skroniach, zdawało się nam, że krew wyskoczy nosami, uszami i oczami. Coś tragicznego.

W siódmym rzędzie stał o. Maksymilian. Esesmani przeszli obok niego i wskazali na stojącego na końcu szeregu Gajowniczka. – Zdrętwiałem cały i, jak mi koledzy później powiedzieli, straszliwie jęknąłem, że mi jest żal żony i dzieci – wspominał Gajowniczek. – Wtedy z szeregów wyszedł jakiś więzień przed kapitana i powiedział, że on chce za mnie pójść na śmierć do bunkra i na mnie wskazał ręką. Poznałem, że tym więźniem jest o. Kolbe. Kapitan zadał o. Kolbemu kilka pytań i zgodził się na tę zamianę. Ja wyszedłem z grupy dziesięciu skazanych i wróciłem do szeregu, a o. Kolbe zajął wśród nich moje miejsce – opowiadał po latach Gajowniczek. Wspominając o. Maksymiliana, mówił: – Nie znaliśmy się albo inaczej mówiąc, ja go poznałem po jego przyjeździe do obozu w maju 1941 r. On przedstawił się tym z mojego obozu jako ksiądz katolicki. W ciągu dwóch miesięcy przeżytych z nami o. Kolbe podtrzymywał nas swoją modlitwą i spowiedzią świętą. Pracował z innymi, więcej niż inni przyjmował cierpienia, które mu były zadawane i coraz cięższe zadania, które były dla niego zarezerwowane, ponieważ był kapłanem.

Kapitan zapytał o. Maksymiliana: „Kto ty jesteś?” O. Maksymilian odpowiedział: „Jestem polskim księdzem katolickim”. Stało się coś, czego do dzisiaj nie mogą zrozumieć ani Niemcy, ani więźniowie. Kapitan SS zwrócił się do o. Maksymiliana: „Dlaczego pan chce umrzeć za niego?” O. Maksymilian odpowiedział: „On ma żonę i dzieci”. Wszyscy czekali, co się dalej stanie. Po upływie kilku sekund esesman powiedział: „Dobrze”. Zgodził się z o. Maksymilianem, przyznał mu rację. Oznaczało to, że dobro zwyciężyło zło, maksymalne zło. zob. https://www.przewodnik-katolicki.pl/Archiwum/2011/Przewodnik-Katolicki-11-2011/Archidiecezja-Gnieznienska/Dwie-smierci-Gajowniczka

Odpowiedz na pytania:
– Kim był o. Maksymilian?
– Co się stało w obozie?
– Co zrobił o. Maksymilian?

Modlitwa i codzienna Eucharystia dała Maksymilianowi siłę do podjęcia decyzji o oddaniu życia za bliźniego.

4. Pan Jezus poświęcił swoje życie – oddał je za ludzi. Przeczytajcie fragment Pisma Świętego: Po tym poznaliśmy miłość, że On oddał za nas życie swoje. My także winniśmy oddać życie za braci” (1J 3, 16).

 Odpowiedz na pytanie:
– Do czego wzywa nas św. Jan – autor listu?

 Od nas nikt nie żąda oddania życia (dosłownie), ale możemy innym ofiarować np. swój czas, swoją pomoc oraz modlitwę. Wiemy już, że Eucharystia uczy nas postawy ofiarnej – ofiarowania siebie i swojego życia Panu Jezusowi. Uczy nas również tego, że mamy poświęcać życie dla innych, naśladując Pana Jezusa. Czego jeszcze uczy nas Eucharystia?

5. Ćwiczenie: Wykorzystując słowa zamieszczone w serduszkach, napisz, co czyni Duch Święty podczas Eucharystii. (str. 141)

W czasie Mszy świętej modlimy się za cały Kościół, za naszą parafię, za tych, którzy uczestniczą razem z nami na Mszy Świętej. Eucharystia jest znakiem, że jesteśmy jedną rodziną dzieci Bożych. Uczy nas miłości także do tych, których nie lubimy, oraz modlitwy za nich.

6. Ćwiczenie: Czego uczy nas Eucharystia? Poznasz odpowiedź, jeśli odczytasz zaszyfrowane słowa. Literze zapisanej pod kreską odpowiada litera, która w zamieszczonym w ramce alfabecie występuje po niej (po Y powinno być A). (str. 142)

7. Pomódl się słowami piosenki: „Abyśmy byli jedno…”; zob. https://www.youtube.com/watch?v=tsFVt1ebxfY

8. Praca domowa. (str. 143)

 


 

Temat: Uczestniczymy w ofiarowaniu i przeistoczeniu – utrwalenie wiadomości. (z dnia 18.03.2020)

 


 

Temat: Stół łączy rodzinę. (z dnia 24 i 25.03.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy

1. Zwróć się do Matki Bożej i św. Józefa z prośbą, o to, aby wstawiali się w intencjach twojej rodziny: „Zdrowaś Maryjo…”, święty Józefie, módl się za nami.

2. Przypomnij sobie ostatnią katechezę:
– Czego uczy nas Eucharystia?

3. Popatrz na ilustrację i odpowiedz na pytania: (str. 146)
– Kiedy najczęściej siadasz przy stole?
– Z kim najczęściej zasiadasz przy jednym stole?

Jeśli siedzimy przy jednym stole, łatwiej nam zrozumieć drugiego człowieka, bo widzimy jego oczy, wyraz twarzy, reakcje na to, co mówimy. Gdy się widzi twarz i oczy, można bardziej zrozumieć osobę, z którą się rozmawia. Do stołu zaprasza się nie tylko najbliższą rodzinę, ale również przyjaciół oraz znajomych.

4. Pan Jezus wielokrotnie był zapraszany na wspólne posiłki. Przeczytaj teraz fragmenty z Pisma Świętego i połącz z odpowiednią ilustracją. (str. 147)

Pana Jezusa zapraszano wiele razy do stołu jako przyjaciela. Był On przyjacielem Marty, Marii oraz ich brata Łazarza. Zasiadła do stołu także z tymi, których uważano za grzeszników. Chciał przez to pokazać, że Bóg jest Ojcem wszystkich ludzi, kocha ich i pragnie się z nimi spotkać. Jego postępowanie niektórzy uważali za coś obraźliwego i złego, ale dla tych, którzy byli z Jezusem, było początkiem nowego życia.

Niezwykle ważnym spotkanie przy stole była Ostatnia Wieczerza, którą Pan Jezus spożył z Apostołami. Podczas tej Wieczerzy przemienił On chleb w swoje Ciało, a wino w swoją Krew

5. Ćwiczenie: Nasz posiłki w gronie rodzinnym czy przyjaciół mają wielkie znaczenie, ponieważ łączą ludzi. Jakie widzisz różnice w codziennym spotkaniu przy stole a świątecznym (str. 148)

6. Ćwiczenie: Wokół stołu napisz, w jaki sposób łączy on ludzi i rodzinę. (str. 148)

7. Pomódl się słowami piosenki: „Zjednoczeni w Duchu…”; zob. https://www.youtube.com/watch?v=YqMX7_IzCS4

8. Praca domowa. (str. 149)

 


 

Temat: Stół Eucharystii. (z dnia 31.03.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy

1. Proś Ducha Świętego, aby pomagał Ci podczas nauki: Duchu Święty, który oświecasz…

2. Przypomnij sobie ostatnią katechezę:
– W jaki sposób stół łączy ludzi?

3. Wiemy już, że stół łączy ludzi, którzy siadają przy nim, aby się spotkać i porozmawiać, aby zjeść razem śniadanie, obiad lub kolację. Zdarzają się takie szczególne okazje, kiedy przy stole na wspólnym obiedzie spotyka się cała rodzina.
– Kogo najczęściej zapraszamy na takie spotkania (obiad itp.)?
– Co by się stało, gdyby ktoś z zaproszonych gości nie przyszedł?
– Wyobraźcie sobie, że przychodzi do was na obiad ktoś, kto nie je przygotowanego posiłku. Dlaczego nie je?
Kiedy zapraszamy kogoś na posiłek, przygotowujemy się do tego w sposób szczególny. Oczekujemy, że to, co przygotowaliśmy, będzie jadł ze smakiem. Jeśli ktoś nie chce jeść, jest nam nieswojo, przykro. Nie poczęstować się posiłkiem jest dużym nietaktem ze strony zaproszonego. Wspólny
posiłek jest znakiem przyjaźni. Niejedzenie może oznaczać, że „nie jesteśmy przyjaciółmi”.

4. Przeczytaj teraz fragment Ewangelii:

„Tak nadszedł dzień Przaśników, w którym należało ofiarować Paschę. Jezus posłał Piotra i Jana z poleceniem: «Idźcie i przygotujcie nam Paschę, byśmy mogli ją spożyć ». Oni Go zapytali: «Gdzie chcesz, abyśmy ją przygotowali?». Odpowiedział im: «Oto gdy wejdziecie do miasta, spotka się z wami człowiek niosący dzban wody. Idźcie za nim do domu, do którego wejdzie, i powiedzcie gospodarzowi: ????Nauczyciel pyta cię: Gdzie jest izba,
w której mógłbym spożyć Paschę z moimi uczniami?ʹ. Ów zaś wskaże wam salę dużą, usłaną; tam przygotujecie». Oni poszli, znaleźli [wszystko] tak, jak im powiedział, i przygotowali Paschę. A gdy nadeszła pora, zajął miejsce u stołu i Apostołowie z Nim. Wtedy rzekł do nich: «Gorąco pragnąłem spożyć tę Paschę z wami, zanim będę cierpiał. Albowiem powiadam wam: Nie będę <już> jej spożywać, aż się spełni w królestwie Bożym».
Potem wziął kielich i odmówiwszy dziękczynienie, rzekł: «Weźcie go i podzielcie między siebie; albowiem powiadam wam: odtąd nie będę <już> pił [napoju] z owocu winnego krzewu, aż przyjdzie królestwo Boże». Następnie wziął chleb, odmówiwszy dziękczynienie połamał go i podał im, mówiąc: «To jest Ciało moje, które za was będzie wydane: to czyńcie na moją pamiątkę!». Tak samo i kielich [wziął] po wieczerzy, mówiąc: «Ten kielich to Nowe Przymierze we Krwi mojej, która za was będzie wylana” (Łk 22,7-20).

Odpowiedz na pytania:
– Co Jezus polecił Apostołom?
– Jakich wskazówek udzielił Jezus?
– Co stało się później?

Pan Jezus wybrał miejsce na spożycie Ostatniej Wieczerzy, w czasie której przemienił chleb w swoje Ciało, a wino w swoją Krew.
Dziś miejscem, w którym spożywamy Wieczerzę Pańską, jest kościół. Dzieje się to w czasie Eucharystii. Podczas każdej Mszy Świętej Jezus przemienia chleb w swoje Ciało, a wino w swoją Krew. Miejscem tej przemiany (przeistoczenia) jest ołtarz, stół Eucharystii. Dlatego oddajemy cześć ołtarzowi.

5. Ćwiczenie: Rozwiąż rebus i dokończ zdanie. (str.151)

Do stołu Eucharystii zaprasza nas sam Pan Jezus. Na to zaproszenie odpowiadamy nie tylko poprzez obecność we Mszy Świętej, ale także poprzez spożywanie Ciała i Krwi Pańskiej, czyli przystępując do Komunii Świętej. Za ten wielki dar powinniśmy szczerze dziękować Jezusowi.
Na stole Eucharystii dokonuje się największy cud: przeistoczenie. Jezus pragnie spotkać się z każdym zaproszonym na ucztę (na Mszę Świętą) w Komunii Świętej.

6. W czasie przystępowania do Komunii Świętej człowiek słyszy od kapłana słowa: „Ciało Chrystusa”. Co wtedy odpowiada?

7. Ćwiczenie: Wokół hostii są litery. Ułóż je w słowo, które wypowiadasz, gdy przyjmujesz Komunię Świętą. Napisz to słowo. (str. 151)

Przyjmując Komunią Świętą, mówimy „Amen”. Słowem tym wyznajemy naszą wiarę w żywą i prawdziwą obecność Jezusa w małym kawałku chleba. W ten sposób mówimy: „tak jest naprawdę”, „wierzę w to”.

8. Pomódl się słowami piosenki: Idzie mój Pan. zob. https://www.youtube.com/watch?v=X6fOq96ZgB0

Jezus zaprasza nas do stołu Eucharystii, to znaczy do przyjęcia Go w Komunii Świętej. On daje się nam cały i pragnie nas karmić swoim Ciałem, aby zaspokoić każdy głód życia. Przystępowanie do Komunii Świętej jest najpełniejszym wyrazem przyjaźni z Jezusem.

9. Zadanie domowe: Narysuj ołtarz z kościoła w twojej parafii. (str. 152)

 


 

Temat: Bóg naszym Ojcem. (z dnia 1.04.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy

1. Pomódl się o to, żebyś w każdej, nawet najtrudniejszej sytuacji pamiętał, że Bóg jako dobry Ojciec nigdy nie pozostawia nas samych:
Dobry Panie, gdy świat ten wyda mi się zimny i pusty, gdy nie będę wiedziała, gdzie szukać pociechy i pomocy, daj, abym pamiętała, że zawsze jest jedno miejsce pełne promieni szczęścia i pokoju – świątynia Twoja. Gdy strach mnie ogarnie, gdy ciężar pracy wyda mi się zbyt ciężki, daj mi wtedy usłyszeć te drogie słowa, wychodzące z Twego tabernakulum: „Przyjdźcie do Mnie wszyscy, którzy utrudzeni i obciążeni jesteście, a Ja was pokrzepię” (Mt 11,28).

2. Przypomnij sobie ostatnią katechezę: – Co to jest przeistoczenie i gdzie się dokonuje?

3. Przeczytaj teraz opowiadanie:
To był dzień jak każdy inny. Michał wrócił do domu zmęczony po całym dniu szkoły. Był trochę zdenerwowany, bo właśnie przegrali mecz z kolegami.
– Znowu wygrali – burknął pod nosem i trzasnął drzwiami. Tata i Maciek już siedzieli przy stole, kiedy dołączył do nich Michał.
– Gdzie mama? – zapytał nadąsanym głosem.
– W pracy. Dziś kończy później – odpowiedział spokojnie tata. – Coś się stało? – spytał.
– Nic – odpowiedział zdawkowo Michał.
Obiad zjadł właściwie w milczeniu. Wieczorem Maciek spytał Michała:
– Co się dzieje, braciszku?
– Przegraliśmy mecz. Znowu – szepnął ze smutkiem Michał. – A wszystko przez to, że nie mam odpowiednich butów. W tych nie mogę już grać. Ślizgam się i nic więcej. Maciek uśmiechnął się i usiadł obok niego.
– Powiedz o tym tacie – powiedział. – Przecież tata wie, jak bardzo ci zależy na piłce nożnej. Może da się coś zrobić. A teraz idź już spać.
Następnego dnia Michał pobiegł do pokoju rodziców.
– Tato! – krzyknął od progu. – Tato, wiem, że widziałeś, że wczoraj byłem trochę smutny. Chodzi o mecz. Znowu przegraliśmy.
Po chwili dodał:
– Tato, potrzebowałbym nowych butów. W tych, które mam teraz, tylko się ślizgam. Proszę, kupisz mi nowe buty?
Tata uśmiechnął się, poklepał Michała po ramieniu i powiedział:
– Zobaczę, co się da zrobić. Bądź dobrej myśli.

Odpowiedz na pytania:
– Dlaczego Michał był smutny?
– Co poradził mu Maciek?
– Co zrobił Michał?
– Jak zareagował tata?

4. Uczniowie poprosili Pana Jezusa, aby nauczył ich modlić się do Ojca: „Wy zatem tak się módlcie: Ojcze nasz, który jesteś w niebie, niech się święci Twoje imię! Niech przyjdzie Twoje królestwo; niech Twoja wola się spełnia na ziemi, tak jak w niebie. Naszego chleba powszedniego daj nam dzisiaj; i przebacz nam nasze winy, tak jak i my przebaczamy tym, którzy przeciw nam zawinili; i nie dopuść, abyśmy ulegli pokusie, ale nas zachowaj od złego” (Mt 6,8-13).
Ludzie na całym świecie modlą się tą modlitwą. Wszyscy – bogaci i biedni, dorośli i dzieci, ludzie różnych ras i narodowości zwracają się do Boga Ojca w ten sposób, bo wszyscy są dziećmi Bożymi. Podczas każdej Mszy Świętej modlimy się do Boga Ojca słowami modlitwy Ojcze nasz. W ten sposób prosimy o pokój i jedność.

5. Ćwiczenie: Wypisz prośby zawarte w modlitwie Ojcze nasz. (str.154)

6. Ćwiczenie: Wpisz brakujące słowa w podanych fragmentach modlitwy Ojcze nasz. Następnie wykreśl je w diagramie. Pozostałe litery utworzą rozwiązanie. Zapisz je i zapamiętaj. (str.155)

7. Ćwiczenie: Wykonaj działania matematyczne, wpisz w kratki przy cyfrach odpowiadające im litery, a poznasz inną nazwę modlitwy Ojcze nasz. (str. 156)

8. Pomódlmy się Modlitwą Pańską, prosząc dobrego Ojca o jedność wszystkich dzieci Bożych i o pokój.

 


 

Temat: Bóg dawcą pokoju. (z dnia 7.04.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy

1. Pomódl się słowami świętego Franciszka:

O Panie, uczyń z nas narzędzia Twojego pokoju,
Abyśmy siali miłość tam, gdzie panuje nienawiść;
Wybaczenie tam, gdzie panuje krzywda;
Jedność tam, gdzie panuje zwątpienie;
Nadzieję tam, gdzie panuje rozpacz;
Światło tam, gdzie panuje mrok;
Radość tam, gdzie panuje smutek.
Spraw, abyśmy mogli
Nie tyle szukać pociechy, co pociechę dawać;
Nie tyle szukać zrozumienia, co rozumieć;
Nie tyle szukać miłości, co kochać.
Albowiem dając, otrzymujemy;
Wybaczając, zyskujemy przebaczenie,
A umierając, rodzimy się do wiecznego życia.
Przez Chrystusa Pana naszego. Amen.

2. Słowami Modlitwy Pańskiej prosimy Boga Ojca o jedność wszystkich dzieci Bożych i o pokój. Podczas każdej Eucharystii jest szczególny moment,
w którym ludzie przekazują sobie znak pokoju. Jest on wyrazem jedności wszystkich wiernych. Przekazanie znaku pokoju nie powinno zakłócać przebiegu Mszy. Może to być ukłon lub podanie ręki osobom najbliżej stojącym.

3. Ćwiczenie: Dopisz słowa, którymi odpowiadasz na słowa kapłana. (str. 157)

4. Przeczytaj słowa Pana Jezusa z Pisma Świętego: „Pokój zostawiam wam, pokój mój daję wam. Nie tak jak daje świat, Ja wam daję. Niech się nie
trwoży serce wasze ani się lęka” (J 14,27).

Odpowiedz na pytanie:
– Co zostawia Pan Jezus ludziom?

Prawdziwy pokój jest darem Pana Jezusa; od nas zależy, jak ten dar wykorzystamy. Znak pokoju wyraża, że człowiek jest pojednany z Bogiem i bliźnimi. Przekazując znak pokoju, mówimy, że miłujemy każdego człowieka, i uznajemy, że w Chrystusie Jezusie wszyscy są naszymi
braćmi i siostrami. Przyjęcie Komunii Świętej potwierdza ten znak: jesteśmy w pokoju (w komunii) z braćmi i Bogiem. Niektóre osoby swoim postępowaniem pokazały, co to znaczy nieść prawdziwy pokój, np. św. Jan Paweł II, który przebaczył zamachowcy; Eleni, która przebaczyła zabójcy swojej córki; mama ks. Jerzego Popiełuszki, która przebaczyła mordercom swojego syna. Jednak najdoskonalszym wzorem niesienia pokoju jest Pan Jezus.

5. Jezus wzywa nas, abyśmy nieśli ludziom pokój. Każdy, na miarę swoich możliwości, może budować pokój. Uczniowie mogą go budować w rodzinie, w szkole oraz podczas zabawy.
Ćwiczenie: W filary podtrzymujące dach wpisz pomysły, jak budować pokój w rodzinie, w szkole, podczas zabawy. (str. 158)

6. Pomódl się słowami piosenki: Pokój zostawiam wam; zob. https://www.youtube.com/watch?v=WvEtUR2kLW8

7. Praca domowa: Z rozsypanych wyrazów ułóż dwa zdania. (str. 159)

 


 

Temat: Godne przyjęcie Komunii Świętej. (z dnia 8.04.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy

1. Już niedługo, podczas Pierwszej Komunii Świętej, Jezus przyjdzie do waszych serc pod postacią chleba. Pomódlmy się, abyście umieli godnie Go przyjąć. Piosenka: Jezus jest tu. zob. https://www.youtube.com/watch?v=hF_xwuEPWO0

2. Jak należy zachowywać się wtedy, gdy ktoś nas odwiedzi.
– Jak powinniśmy powitać gościa, który nas odwiedza?
– Jak przygotować się na odwiedziny gościa?
– Jak należy zachowywać się wobec gościa, który do nas przyszedł?
Zaproszonego gościa powinniśmy przyjmować serdecznie, jak najlepiej, z uśmiechem. Przygotowujemy się na jego przyjście, sprzątamy, czekamy.

3. Ćwiczenie: Co odpowiesz na następujące słowa podczas Mszy Świętej? (str. 161)

Słowa „nie jestem godzien” wyrażają postawę pokory i szacunku wobec Pana Jezusa. Słowami „powiedz tylko słowo, a będzie uzdrowiona dusza moja” wyrażamy mocną wiarę.

4. Przeczytaj fragment Ewangelii: „Królestwo niebieskie podobne jest do króla, który wyprawił ucztę weselną swemu synowi. Posłał więc swoje sługi, żeby zaproszonych zwołali na ucztę, lecz ci nie chcieli przyjść. Posłał jeszcze raz inne sługi z poleceniem: «Powiedzcie zaproszonym: Oto przygotowałem moją ucztę; woły i tuczne zwierzęta ubite i wszystko jest gotowe. Przyjdźcie na ucztę!». Lecz oni zlekceważyli to i odeszli: jeden na swoje pole, drugi do swego kupiectwa, a inni pochwycili jego sługi i znieważywszy pozabijali. Na to król uniósł się gniewem. Posłał swe wojska i kazał wytracić owych zabójców, a miasto ich spalić. Wtedy rzekł swoim sługom: «Uczta weselna wprawdzie jest gotowa, lecz zaproszeni nie byli jej godni. Idźcie więc na rozstajne drogi i zaproście na ucztę wszystkich, których spotkacie». Słudzy ci wyszli na drogi i sprowadzili wszystkich, których napotkali: złych i dobrych. I sala weselna zapełniła się biesiadnikami. Wszedł król, żeby się przypatrzyć biesiadnikom, i zauważył tam człowieka nieubranego w strój weselny. Rzekł do niego: «Przyjacielu, jakże tu wszedłeś, nie mając stroju weselnego?». Lecz on oniemiał. Wtedy król rzekł sługom: «Zwiążcie mu ręce i nogi i wyrzućcie go na zewnątrz, w ciemności! Tam będzie płacz i zgrzytanie zębów. Bo wielu jest powołanych, lecz mało wybranych»” (Mt 22,1-12).

Odpowiedz na pytania:
– Co przygotował król?
– Jak ludzie odpowiedzieli na zaproszenie króla?
– Co zauważył król w czasie uczty?
– Co zrobił król na widok człowieka, który nie miał weselnego stroju?

Podczas każdej Mszy Świętej Jezus przygotowuje nam ucztę i nas zaprasza. Czasami człowiek nie przychodzi, a czasami nie przygotowuje sobie „weselnego stroju”. Tym strojem, o który Jezus prosi, jest czyste serce.

5. Ćwiczenie: Uzupełnij wypowiedź. (str. 161)
OSOBA, KTÓRA CHCE GODNIE PRZYJĄĆ KOMUNIĘ ŚWIĘTĄ, POWINNA:
• być w stanie łaski uświęcającej, czyli bez grzechu śmiertelnego;
• zachować post eucharystyczny;
• zachować skupienie;
• modlić się;
• dziękować, że Pan Jezus przyjdzie w Komunii Świętej.

Post eucharystyczny jest powstrzymaniem się od spożywania pokarmów i napojów na godzinę przed przyjęciem Komunii Świętej. W tym czasie możemy przyjąć leki, jeśli jest taka konieczność. Możemy też napić się wody.

6. Słowa „Panie, nie jestem godzien, abyś przyszedł do mnie” wyrażają postawę pokory oraz szacunku dla Pana Jezusa, a także wiary i ufności. Na spotkanie z Jezusem w Komunii Świętej godnie się przygotowujemy.
Praca domowa: Napisz modlitwę, której słowami zaprosisz Pana Jezusa do swojego serca. (str. 162)

 


 

Temat: Święto Bożego Miłosierdzia. (z dnia 15.04.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy

1. Dziś poznamy miłosierne Serce Jezusa, które pragnie udzielać nam wielu łask, dlatego módlmy się wspólnie, prosząc o miłosierdzie dla całego świata: Jezu cichy i pokornego Serca, uczyń serca nasze według Serca Twego.

2. Przy różnych okazjach ludzie robią zdjęcia. Jedni mają zdjęcia z wycieczki czy z wakacji, a inni z ważnych uroczystości i świąt.
Odpowiedz na pytania:
– Po co ludzie robią zdjęcia?
– Komu robimy zdjęcia?
– Kiedy ludzie oglądają zdjęcia?
Zdjęcia ukochanych osób, ważnych miejsc i wydarzeń sprawiają, że człowiek przypomina sobie o tym, co już było, za czym może czasem tęskni, o czym już trochę zapomniał. Zdjęcia, chociaż zatrzymują tylko jedną chwilę, utrwalają w naszej pamięci całą sytuację, całe wydarzenie z życia.

3. Dwudziestego drugiego lutego 1931 r. s. Faustynie Kowalskiej objawił się Pan Jezus i poprosił: „Wymaluj obraz według rysunku, który widzisz, z podpisem: Jezu, ufam Tobie!”. Pan Jezus obiecał s. Faustynie, że osoby, które będą czciły ten obraz, nie zginą i już tu, na ziemi, odniosą zwycięstwo nad szatanem. Powiedział, że On sam będzie ich bronił szczególnie w godzinę śmierci. Siostra Faustyna patrzyła uważnie na Jezusa, który jej się objawił. Obraz ten pozostał w jej sercu na zawsze, jak zdjęcie, i był zawsze blisko niej. Pan Jezus wyjaśnił s. Faustynie wszystkie szczegóły obrazu: „Te dwa promienie oznaczają krew i wodę – blady promień oznacza wodę, która usprawiedliwia dusze; czerwony promień oznacza krew, która jest życiem dusz… Te dwa promienie wyszły z wnętrzności miłosierdzia mojego wówczas, kiedy konające serce moje zostało włócznią otwarte na krzyżu. (…) Szczęśliwy, kto w ich cieniu żyć będzie” (Dzienniczek 299). Pan Jezus obiecał s. Faustynie, że przez obraz ten udzielać będzie wielu łask (por. 570). Prosił też o święto, w którym czcić się będzie Jego miłosierdzie: „Chcę, aby ten obraz, który wymalujesz pędzlem, żeby był uroczyście poświęcony w pierwszą niedzielę po Wielkanocy, ta niedziela ma być świętem Miłosierdzia” (49). „Podaję ludziom naczynie, z którym mają przychodzić po łaski do źródła miłosierdzia. Tym naczyniem jest ten obraz z podpisem: Jezu, ufam Tobie” (327). „Palą mnie płomienie miłosierdzia, pragnę je wylewać na dusze ludzkie. O, jaki mi ból sprawiają, kiedy ich przyjąć nie chcą (…). Powiedz zbolałej ludzkości, niech się przytuli do miłosiernego serca mojego, a ja ich napełnię pokojem (1074). „Nie zazna ludzkość spokoju, dopóki nie zwróci się do źródła miłosierdzia mojego (699). Wszystkim osobom, które w tym dniu godnie przyjmą Komunię Świętą, Jezus obiecał „zupełne odpuszczenie win i kar”, czyli taką łaskę, jaką człowiek otrzymuje tylko w sakramencie chrztu świętego.

4. Ćwiczenie: Pokoloruj obraz zgodnie z oryginałem i opisz go słowami z ramki. (str. 219)

5. Pan Jezus pragnie, aby wszyscy ludzie poznali Jego niezgłębione miłosierdzie. Powiedział: „Niech się nie lęka zbliżyć do mnie żadna dusza, chociażby grzechy jej były jako szkarłat” (699). Ludzie ufający Miłosierdziu Bożemu mogą prosić o wszystko dla siebie i innych. Bóg spełni ich prośby,
jeśli będą one zgodne z Jego wolą, czyli przyczynią się do zbawienia człowieka. Bóg niczego tak nie pragnie, jak zbawienia dusz, za które Pan Jezus oddał swoje życie. Tak więc w święto Bożego Miłosierdzia wszystkie łaski i dobrodziejstwa są dostępne dla wszystkich ludzi i wspólnot, byleby
o nie prosili z ufnością. Pan Jezus zostawił nam za pośrednictwem s. Faustyny modlitwę – koronkę do Miłosierdzia Bożego i powiedział: „Ile razy usłyszysz, jak zegar bije trzecią godzinę, zanurzaj się cała w miłosierdziu moim, (…) wzywaj jego wszechmocy dla świata całego, a szczególnie dla biednych grzeszników (…). W godzinie tej uprosisz wszystko dla siebie i dla innych; w tej godzinie stała się łaska dla świata całego – miłosierdzie zwyciężyło sprawiedliwość (1572). „Jest to godzina wielkiego miłosierdzia dla świata całego (1320). „Dusze, które odmawiać będą tę koronkę, miłosierdzie moje ogarnie je w życiu, a szczególnie w śmierci godzinie (754). „Gdy tę koronkę przy konających odmawiać będą, stanę pomiędzy Ojcem a duszą konającą nie jako Sędzia sprawiedliwy, ale jako Zbawiciel miłosierny” (1541).

6. Ćwiczenie: Naucz się odmawiać koronkę do Miłosierdzia Bożego. (str. 220)

7. Pomódl się słowami piosenki: Jezu, ufam Tobie; zob. https://www.youtube.com/watch?v=DMu-07s29Co
zob. https://www.youtube.com/watch?time_continue=794&v=984Jyp65J_Y&feature=emb_logo

 


 

Temat: Błogosławieństwo Chrystusa nas umacnia. (z dnia 21.04.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy

1. Na dzisiejszej katechezie dowiesz się, czym jest błogosławieństwo i w jaki sposób Jezus udzielał błogosławieństwa uczniom. Poproś, aby i nam udzielił swojego błogosławieństwa. Ojcze nasz…

2. Przypomnij sobie ostatnią katechezę: – Co powinna zrobić osoba, która chce godnie przyjąć Komunię Świętą?

3. Słowo „błogosławieństwo” oznacza: dobrodziejstwo, szczęście, pomyślność, przychylność.

4. Ćwiczenie: Napisz, co oznacza wyraz „błogosławieństwo”. (Błogosławić to znaczy dobrze mówić, życzyć). (str. 165)

5. Pan Jezus w czasie swojego ziemskiego życia udzielał błogosławieństwa ludziom i rzeczom. Przeczytaj fragmenty Pisma Świętego, opisujące błogosławieństwa Jezusa: „Przynosili Mu również dzieci, żeby ich dotknął; lecz uczniowie szorstko zabraniali im tego. A Jezus, widząc to, oburzył się i rzekł do nich: «Pozwólcie dzieciom przychodzić do Mnie, nie przeszkadzajcie im; do takich bowiem należy królestwo Boże. Zaprawdę, powiadam wam: Kto nie przyjmie królestwa Bożego jak dziecko, ten nie wejdzie do niego». I biorąc je w objęcia, kładł na nie ręce i błogosławił je???? (Mk 10,13-16).
– Komu Pan Jezus udzielił błogosławieństwa?

„W owym czasie, gdy znowu wielki tłum był [z Nim] i nie mieli co jeść, przywołał do siebie uczniów i rzekł im: «Żal Mi tego tłumu, bo już trzy dni trwają przy Mnie, a nie mają co jeść. A jeśli ich puszczę zgłodniałych do domu, zasłabną w drodze, bo niektórzy z nich przyszli z daleka». Odpowiedzieli uczniowie: «Jakże tu na pustkowiu będzie mógł ktoś nakarmić ich chlebem?». Zapytał ich: «Ile macie chlebów?». Odpowiedzieli: «Siedem». I polecił tłumowi usiąść na ziemi. A wziąwszy siedem chlebów, odmówił dziękczynienie, połamał i dawał uczniom, aby je podawali. I podali
tłumowi. Mieli też kilka rybek. I nad tymi odmówił błogosławieństwo i polecił je rozdać. Jedli do syta, a pozostałych ułomków zebrali siedem koszów. Było zaś około czterech tysięcy ludzi. Potem ich odprawił (Mk 8,1-9).
– Co Pan Jezus pobłogosławił?

Błogosławieństwo Jezusa sprawiło, że cztery tysiące ludzi nasyciło się kilkoma rybami i chlebami. Jezus uczy nas, że świat jest dobry, bo stworzył go Bóg. Błogosławieństwo wskazuje, że wszystko, co Bóg stworzył, jest dobre, każdy człowiek i każda rzecz. Bóg widzi lepiej (że wszystko jest dobre,
nawet jeśli człowiek tego nie widzi) i dlatego błogosławi nawet tych, którzy w oczach świata są mało ważni. Błogosławieństwo ujawnia Bożą moc.

6. Ćwiczenie: Narysuj scenę błogosławienia pokarmów przez Jezusa (Mk 8,1-9) a następnie uzupełnij tekst poniżej: Komu Pan Jezus udzielał błogosławieństwa? Jezus błogosławił (ludzi) i (rzeczy) [pokarmy]. (str. 165)

7. Na zakończenie pomódl się, by twoje serce zawsze było dobre. Ojcze nasz…

 


 

Temat: Dar błogosławieństwa. (z dnia 22.04.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy

1. Na dzisiejszej katechezie dowiesz się, w jakich sytuacjach w naszym życiu udzielane jest błogosławieństwo. Poprośmy Ojca, abyś takie błogosławieństwo otrzymywał jak najczęściej.
Piosenka: Niech cię Pan błogosławi i strzeże; zob. https://www.youtube.com/watch?v=lni4LFAoUDY

2. Na poprzedniej katechezie dowiedzieliśmy się, co oznacza błogosławieństwo i że Pan Jezus udzielał błogosławieństwa.
Odpowiedz na pytanie: – Kiedy i gdzie błogosławi nam dzisiaj Pan Jezus?

3. Ćwiczenie: Uzupełnij tekst błogosławieństwa udzielanego przez kapłana na zakończenie Mszy Świętej. (str. 167)

4. Wypowiadając słowa błogosławieństwa, kapłan czyni znak krzyża. Poprzez błogosławieństwo każdy wierny otrzymuje od Boga moc, dzięki której może głosić całemu światu o Bożej miłości. Bez błogosławieństwa nie jesteśmy w stanie wypełniać Jego poleceń i nie możemy realizować Jego woli w codziennym życiu. Błogosławieni łaską i świadomi daru błogosławieństwa przeżywamy nasze życie, naśladując Jezusa. Błogosławieństwo jest dla człowieka znakiem, że Bóg w swej dobroci przychodzi mu z pomocą. „Błogosławieństwo jest (…) spotkaniem Boga i człowieka; w błogosławieństwie dar Boga i przyjęcie go przez człowieka przyzywają się nawzajem i łączą” (KKK 2626).
Pan Jezus daje nam swoje błogosławieństwo, umacnia nas nim w naszym codziennym życiu, abyśmy kroczyli drogą Chrystusa i Jego przykazań.

Nie tylko ksiądz może błogosławić. W życiu codziennym rodzice i nasi bliscy również mogą udzielać nam błogosławieństwa. Udzielane błogosławieństwo zawsze jest czynione znakiem krzyża (czyli w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego). Każde błogosławieństwo staje się skuteczne jedynie mocą Pana Boga.

5. Ćwiczenie: Napisz, w jakich sytuacjach w życiu codziennym udzielane jest błogosławieństwo. (str.168)
− przed ważnymi wydarzeniami w naszym życiu
− przed wyjazdem, wycieczką, wyjściem z domu
− podczas Pierwszej Komunii Świętej na początku Mszy Świętej dzieci proszą swoich rodziców o udzielenie im błogosławieństwa w tym ważnym dla nich dniu
Odpowiedz na pytanie:
– Po co udzielane jest błogosławieństwo w sytuacjach, o których mowa?

6. Błogosławić kogoś to prosić Pana Boga, aby opiekował się tą osobą i udzielił jej pomocy, to życzyć szczęścia drugiej osobie. Rodzice, dziadkowie i inni nasi bliscy chcą, abyśmy zawsze byli pod opieką Pana Boga, i dlatego udzielają nam błogosławieństwa.
Zapisz w podręczniku, uzupełniając zdanie na (str. 166): Błogosławieństwo to dar, jakim Pan Bóg obdarza człowieka.

7. Praca domowa: Napisz modlitwę, w której podziękujesz Panu Bogu za dar błogosławieństwa. (str. 168)

 


 

Temat: Tydzień Biblijny: Kto we Mnie wierzy, będzie spożywał Chleb życia wiecznego. (z dnia 28.04.2020)

1. Wybierz fragment z Ewangelii św. Mateusza i przeczytaj. Zaangażuj w tym tygodniu całą rodzinę do wspólnego czytania tej Ewangelii.
2. Pomódl się swoimi słowami dziękując Panu Bogu za dar Jego Słowa, które jest żywe i trwa.

zob. https://view.genial.ly/5ea6f2e5da73ac0d8b0d85d5/presentation-tydzien-biblijny

 


 

Temat: Moje spotkanie z Panem Jezusem w Komunii Świętej. (z dnia 29.04.2020)

Pierwsza Komunia Święta
w parafii pw. św. Józefa Oblubieńca NMP w Zmysłówce
w dniach od 4-8 maj 2020r.
(indywidualnie od poniedziałku do piątku; z zachowaniem przepisów dotyczących ilości uczestników liturgii jak i zachowania środków bezpieczeństwa przed zarażeniem koronawirusem).

I. PRZED KOŚCIOŁEM

  1. Procesyjne wyjście pod chór
  2. Powitanie dzieci i rodziców.
  3. Błogosławieństwo dzieci przez rodziców.
  4. Procesja do ołtarza

– Pieśń na wejście: Pod Twą obronę” (p. organista) 

II. OBRZĘDY WSTĘPNE

  1. Wprowadzenie celebransa.
  2. Prośba rodziców o udzielenie Komunii świętej.
  3. Akt pokuty (spowiedź powszechna – p. organista „Panie zmiłuj się… ”) – Chwała i kolekta.

III. LITURGIA SŁOWA

Pieśń: Przyjdź Duchu Święty….”

  1. Czytanie z dnia
  2. Ewangelia i homilia
  3. Odnowienie przyrzeczeń chrzcielnych i wyznanie wiary
  4. Złożenie przyrzeczeń abstynenckich.

IV. MODLITWA POWSZECHNA

V. PROCESJA Z DARAMI

Pieśń: Z rąk kapłańskich”

VI. LITURGIA EUCHARYSTYCZNA

  1. LE III; prefacja 21

VII. OBRZĘD KOMUNII ŚWIĘTEJ
Dziecko podchodzi do klęcznika, by przyjąć Komunię Świętą. W tym czasie wszyscy zgromadzeni śpiewają pieśni eucharystyczne.

  1. Pieśni: np. „Pan Jezus już się zbliża”; „Kłaniam się Tobie”; i inne (p. organista)
  2. Oracja na zakończenie

VIII. PODZIĘKOWANIE DZIECKA

IX. OBRZĘDY ZAKOŃCZENIA

  1. Poświęcenie pamiątkowego obrazka z racji Pierwszej Komunii Świętej.
  2. Pieśń na zakończenie: Do Ciebie Matko…”
  3. Po Mszy Świętej pamiątkowe zdjęcie

– Na chwałę Bożą –

 


 

Temat: Posłani przez Pana. (z dnia 5.05.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy

1. Na dzisiejszej katechezie dowiesz się, w jaki sposób dawać świadectwo swojej wiary. Poproś Pana Jezusa, aby nam w tym pomógł (śpiew): „Gdyby wiara twa”; zob. https://www.youtube.com/watch?v=19_rXg4X6CE

2. Przypomnij sobie ostatnią katechezę:
– Kiedy można udzielać błogosławieństwa?
– Kto może udzielać błogosławieństwa?
– Jak brzmi błogosławieństwo udzielane przez kapłana na zakończenie Mszy Świętej?

3. Przeczytaj fragment z Pisma świętego: „Jedenastu zaś uczniów udało się do Galilei, na górę, tam gdzie Jezus im polecił. A gdy Go ujrzeli, oddali Mu pokłon. Niektórzy jednak wątpili. Wtedy Jezus podszedł do nich i przemówił tymi słowami: «Dana Mi jest wszelka władza w niebie i na ziemi. Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Uczcie je zachowywać wszystko, co wam przykazałem. A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do skończenia świata” (Mt 28,16-20).

Chrystus, odchodząc do nieba, zostawił Apostołom, ich następcom i nam bardzo ważną misję do spełnienia: Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody. O tym wydarzeniu dziś przypomina nam rozesłanie na zakończenie Mszy Świętej.

4. Ćwiczenie: Uzupełnij tekst rozesłania wiernych. (str. 170)

5. Co znaczą słowa: „Idźcie w pokoju Chrystusa”?
Są one posłaniem wiernych, aby przekazywali dalej to, czym zostali obdarowani przez Pana Boga podczas Eucharystii. Te słowa pokazują również, że ludzie nie są sami w głoszeniu Dobrej Nowiny; jest z nimi Jezus, który daje im siłę, aby w swoim życiu postępowali według Jego nauki. Święty Jan Paweł II powiedział: „Rozesłanie po Mszy Świętej to nakaz, który pobudza każdego chrześcijanina do zaangażowania w szerzenie Ewangelii i ożywianie społeczeństwa duchem chrześcijańskim” (List apostolski Mane nobiscum Domine 24).
To zadanie wcale nie jest proste, dlatego Pan Jezus pomaga nam je wypełnić. „Pokój zostawiam wam, pokój mój daję wam. Nie tak jak daje świat, Ja wam daję. Niech się nie trwoży serce wasze ani się lęka” (J 14,27).
− Czym Pan Jezus obdarowuje swoich uczniów?
− O co prosi Pan Jezus?

6. Dzięki słowom rozesłania będziemy umocnieni i napełnieni Bożym pokojem. Mamy ten pokój również przekazywać innym osobom. W jaki sposób możemy to robić?
Ćwiczenie: Podaj przykłady z życia codziennego mówiące o tym, w jaki sposób możemy w różnych sytuacjach przekazywać pokój. (str. 170)

7. Być człowiekiem pokoju to być osobą pełną sprawiedliwości i miłosierdzia. Oddać to co się komuś należy i odznaczać się wyobraźnią miłosierdzia. Poproś Pana Jezusa w modlitwie, by on pomnażał w Twoim sercu dar pokoju.

8. Zadanie domowe: Wykonaj ulotkę reklamującą akcję: „Nie wstydzę się Jezusa”. (str. 171)

 


 

Temat: Biały Tydzień. (z dnia 6.05.2020)

BIAŁY TYDZIEŃ

To wyjątkowy tydzień w ciągu całego życia człowieka. Po przyjęciu żadnego z sakramentów nie ma tak uroczystego, wielodniowego świętowania. To błogosławiony, choć trudny czas dla dzieci i ich rodziców, a także dla całej wspólnoty parafialnej. Jego istnienie pokazuje, jak ważnym wydarzeniem w życiu człowieka jest przyjmowanie Komunii Świętej i życie w zjednoczeniu z Bogiem.

Dobre przeżycie Białego Tygodnia jest ogromnym przedsięwzięciem duszpasterskim. Przygotowanie każdego dnia w taki sposób, aby była to trwająca cały tydzień uroczystość wymaga przemyślenia wszystkich szczegółów i przygotowywania zadań, które dzieci spełniają. Przyjmują one Jezusa w Komunii Świętej i przyjmują też Jego zaproszenie, aby Mu coraz gorliwiej służyć. Pod kierunkiem duszpasterza i przy współpracy z rodzicami pomagają oni dzieciom przeżyć te piękne dni zarówno od strony duchowej jak i organizacyjnej.

Poniedziałek
Wdzięczni Panu Bogu za dar chrztu świętego.
Na Chrzcie świętym wszystko się zaczęło…

Wtorek
Wdzięczni Panu Bogu za dar Eucharystii.
Chleb z nieba…

Środa
Wdzięczni Panu Bogu za dar spowiedzi.
Po spowiedzi zrobiło się jakoś lżej…

Czwartek
Wdzięczni Panu Bogu za rodziców i dziadków.
Gdyby nie nasi kochani rodzice…

Piątek
Wdzięczni Panu Bogu za kapłanów i nauczycieli.
W poszukiwaniu autorytetów…

Sobota
Wdzięczni Panu Bogu za kochające serca Jezusa i Maryi.
Jak dobrze mieć przyjaciół…

 


 

Temat: Świadczymy o Jezusie Zmartwychwstałym. (z dnia 12.05.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy

1. Swoją radość ze zmartwychwstania Jezusa wyraźmy słowami piosenki: zob. https://youtu.be/qNkokwU55kg

Jezus zwyciężył, to wykonało się.
Szatan pokonany, Jezus złamał śmierci moc.
Jezus jest Panem. O! Alleluja!
Po wieczne czasy Królem Królów jest.
Jezus jest Panem. (4x)
Tylko Jezus jest Panem. (2x)
On jest Panem ziemi tej…

2. Odpowiedz na pytania:
– Co robimy, gdy dostaniemy dobrą ocenę?
– Komu o tym mówimy?
Im większa radość, tym większej grupie osób chcemy o niej powiedzieć.

3. Na początku katechezy zaśpiewaliśmy pieśń o zmartwychwstaniu Jezusa.
– Czego Pan Jezus dokonał poprzez swoje zmartwychwstanie? (Jezus poprzez swoje zmartwychwstanie pokonał śmierć i otworzył nam bramę do nieba).
Cieszymy się ze zmartwychwstania Jezusa i chcemy o tym mówić.

Odczytaj fragment Pisma Świętego: „Ja jestem zmartwychwstaniem i życiem. Kto we Mnie wierzy, to choćby umarł, żyć będzie. Każdy,
kto żyje i wierzy we Mnie, nie umrze na wieki” (J 11,25-26).

– Jak Jezus nazywa siebie?
– Co Jezus obiecuje osobom, które w Niego wierzą?

Pan Jezus zmartwychwstał trzeciego dnia, jak zapowiedział. Dniem świętowania zmartwychwstania jest każda niedziela. Zmartwychwstanie napełnia nas radością, którą chcemy dzielić się z innymi. Jeśli wierzymy w Jezusa, nie możemy o Nim nie świadczyć. Wiara w Jezusa i świadczenie o Nim z miłością dadzą nam życie wieczne.

4. – Jak możemy dawać świadectwo o Jezusie?
Ćwiczenie: Napisz, w jaki sposób w codziennym życiu możesz dawać świadectwo o zmartwychwstałym Jezusie. (str. 173)
− uczestniczyć w niedzielnej Eucharystii
− uczestniczyć w nabożeństwach (majowym, różańcowym)
− brać udział w akcjach na rzecz potrzebujących
− oddawać cześć i okazywać szacunek miejscom świętym (np. czynić znak krzyża, gdy przechodzę obok kościoła)
− nosić na szyi krzyżyk lub medalik
− odważnie przyznawać się wśród kolegów i koleżanek, że jestem osobą wierzącą
− sumiennie wywiązywać się z moich codziennych obowiązków (odrabiać prace domowe, pomagać rodzicom w domu)
− okazywać szacunek osobom starszym (rodzicom, dziadkom, nauczycielom)

Świadczenie o Jezusie czasami sprawia nam trudność, ale Jezus daje nam moc do robienia rzeczy, które są trudne i których nam się nie chce wykonywać. Dzięki Jezusowi stajemy się lepszymi ludźmi. Zmartwychwstanie Jezusa napełnia nas taką radością, że nie myślimy o trudzie świadczenia.

5. Pan Jezus poprzez swoje zmartwychwstanie daje nam zbawienie, życie wieczne. Tak wielki dar rodzi w człowieku wdzięczność i daje siłę do dobrego postępowania.
Ćwiczenie: Co nam daje zmartwychwstanie Jezusa? Wpisz wokół pustego grobu (np. radość, zwycięstwo, siłę, pokonuje grzech i śmierć) (str. 173)

6. Praca domowa: Napisz, jak powinieneś zachować się w podanych sytuacjach, aby dać świadectwo o zmartwychwstałym Jezusie. (str. 174)

 


 

Temat: Objawienie Matki Bożej w Fatimie. (z dnia 13.05.2020)

 

 

Odmów z domownikami jedną z tajemnic różańca w intencji ustania epidemii, za chorych i cierpiących, za służbę zdrowia.

 


 

Temat: Święty Jan Paweł II w setną rocznicę urodzin. (z dnia 19.05.2020)

1. Obejrzyj historię o św. Janie Pawle II.

2. Pomódl się w ważnej dla Ciebie sprawie.

Modlitwa o wstawiennictwo św. Jana Pawła II
Janie Pawle II nasz święty orędowniku, Wspomożycielu w trudnych sprawach. Ty, który swoim życiem świadczyłeś wielką miłość do Boga i ludzi prowadząc nas drogą Jezusa i Maryi w umiłowaniu obojga, pragnąc pomagać innym. Przez miłość i wielkie cierpienie ofiarowane za bliźnich, co dzień zbliżałeś się do świętości. Pragnę prosić Cię o wstawiennictwo w mojej sprawie… Wierząc, że przez Twoją wiarę, modlitwę i miłość pomożesz zanieść ją do Boga z ufnością w miłosierdzie Boże i moc Twej papieskiej modlitwy. Pragnę przez Jezusa i Maryję za Twoim przykładem zbliżać się do Boga.
Ojcze nasz…  Zdrowaś Maryjo…  Chwała ojcu…

 


Temat: Ożywieni miłością służymy sobie nawzajem. (z dnia 20.05.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy

1. Na dzisiejszej katechezie dowiecie się, czym są wspólnoty parafialne. Poprośmy dobrego Ojca, aby dodał nam odwagi do chętnego włączenia się w prace wybranej grupy parafialnej. Ojcze nasz…

2. Przypomnij sobie: – W jaki sposób możemy świadczyć o zmartwychwstałym Jezusie?

3. – Co to jest wspólnota, grupa? (osoby, które się ze sobą spotykają, które mają wspólny cel, które razem coś robią)
– Jakie znacie grupy? (np. szkolna, klasowa)
– Po co są te grupy? (aby się bawić, uczyć, pomagać)

Gdy razem pracujemy czy się bawimy, mamy więcej pomysłów, wszystko wydaje się łatwiejsze.

Ćwiczenie: Wypełnij puste serce cechami, które pomagają człowiekowi służyć innym. (str. 176) (miłość, życzliwość, uczciwość, pokora, pracowitość, cierpliwość itp.) Człowiek, który ma takie cechy, który jest ożywiony miłością, chętnie pomaga innym ludziom. Dzięki wspólnocie osoba ta nieustannie pielęgnuje i rozwija w sobie te cechy.

4. Kościół jest powszechny. Każdy człowiek może znaleźć w nim swoje miejsce. Wierni są przypisani do konkretnych wspólnot, którymi są parafie. W parafiach działają grupy parafialne, które pomagają lepiej poznać Boga, rozwijać życie religijne, pogłębiać wiarę oraz aktywnie włączać się w życie parafii. Każdy z nas może do takiej grupy należeć, a przez to świadczyć o przynależności do Jezusa.
* ministranci (liturgiczna służba ołtarza) – ich zadaniem jest liturgiczna służba przy ołtarzu podczas
sprawowania Mszy Świętej i innych nabożeństw oraz pomaganie innym – poprzez właściwą
postawę – w uczestnictwie w liturgii;
* schola – zespół wokalny, do którego należą młodzi ludzie; schola wykonuje przede wszystkim śpiewy, podtrzymując i uzupełniając śpiew wiernych w trakcie sprawowania nabożeństw;
* ognisko misyjne – jego zadaniem jest wspieranie modlitewne i materialne misji na całym świecie;
* kółko różańcowe – ma charakter modlitewny, jego zadaniem jest codzienna modlitwa na różańcu w różnych intencjach;
* dzieci Maryi – celem tej wspólnoty jest upodabnianie się do Matki Bożej i naśladowanie Jej, dziecko Maryi modli się na różańcu, czci Maryję, poprzez Maryję zbliża się do Jezusa i uczy się miłości do bliźnich;
* oaza dzieci Bożych – jest w szczególny sposób związana z liturgią, dzieci są przygotowywane do pełnienia funkcji liturgicznych, do rozumienia czynności liturgicznych oraz do prowadzenia chrześcijańskiego życia.

5. Ćwiczenie: Przy podanych obrazkach napisz nazwę grupy parafialnej. (str. 177)

6. Ćwiczenie: Dopasuj wyrazy z naklejek, które znajdziesz w Dodatku, do odpowiedniej grupy, a dowiesz się, czym zajmuje się dana grupa. (str. 177)

7. Przynależność do wspólnoty religijnej sprawia, że nie tylko jesteśmy bliżej Pana Jezusa i Kościoła, ale także kształtujemy swoje charaktery. Stajemy się bardziej życzliwi dla innych, chętniej pomagamy i służymy sobie nawzajem oraz radośnie spędzamy czas. Udział w pracach wspólnoty jest czymś pięknym i ubogacającym każdego chrześcijanina.

8. Praca domowa: Napisz informacje o jednej grupie działającej na terenie twojej parafii. Jak nazywa się ta grupa? Kto ją prowadzi? Kiedy obywają się spotkania? Co członkowie grupy robią na spotkaniach? Kto jest patronem tej grupy?

9. Pomódl się: Chwała Ojcu…


Temat: Przyjmujemy błogosławieństwo – utrwalenie wiadomości. (z dnia 26.05.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy

1. Już wkrótce…


Temat: Prymas Stefan Wyszyński. (z dnia 27.05.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy

1. Już wkrótce…


Temat: Nabożeństwo pierwszych piątków miesiąca. (z dnia 2.06.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy

1. Już wkrótce…


Temat: Nabożeństwo pierwszych sobót miesiąca. (z dnia 3.06.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy

1. Już wkrótce…


Temat: Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej. (z dnia 9.06.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy

1. Już wkrótce…


Temat: Pielgrzymka. (z dnia 10.06.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy

1. Już wkrótce…


Temat: Właściwe przeżywanie wolnego czasu. (z dnia 23.06.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy

1. Już wkrótce…


Temat: Dziękuję Panu Bogu za czas nauki w klasie III. (z dnia 24.06.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy

1. Już wkrótce…