Temat: Zwycięstwo Jezusa darem dla człowieka (z dnia 17.03.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy
1. Jezus z miłości do każdego z nas umarł na krzyżu. Przez swoją śmierć otworzył nam bramy nieba. Dziękując za tren wielki dar, pomódlmy się słowami piosenki Rysuję krzyż. zob. https://www.youtube.com/watch?v=jIt6drkOdRg
2. Przypomnij sobie ostatnią katechezę:
– Jakie znasz dary Boże i jak możesz za nie podziękować Panu Bogu?
3. Wykorzystując swoją wiedzę na temat Świąt Wielkanocnych, rozwiąż krzyżówkę, a dowiesz się, co Pan Jezus daje Ci poprzez dar ze swojego życia. (str. 90)
Pan Jezus poprzez dar ze swojego życia daje mi ……………………………………………………. .
4. Najważniejszym świętem dla chrześcijanina jest Wielkanoc, czyli Zmartwychwstanie Pana Jezusa. Z wiarą przeczytaj fragment Ewangelii wg. św. Jana.
„Ja jestem zmartwychwstaniem i życiem. Kto we Mnie wierzy, choćby i umarł, żyć będzie”. (J 11, 25)
Odpowiedz na pytanie: Co o sobie powiedział Pan Jezus?
5. W okresie Świąt Wielkanocnych chrześcijanie pozdrawiają się specjalnymi słowami. Uzupełnij pozdrowienie wielkanocne. (str. 90)
6. Pan Bóg ofiaruje nam swojego Syna, który przez życie, a w szczególności przez śmierć i zmartwychwstanie daje nam przykład wielkiej miłości. Poprzez swoją śmierć Jezus pojednał człowieka z Bogiem, a zmartwychwstanie to dar, poprzez który człowiek otrzymał zbawienie. W ciszy swego serca podziękuj Panu Bugu za te dary.
7. Ćwiczenie: Sprawdź, co jest napisane na paschale, a następnie dorysuj na obrazku brakujące elementy. (str. 91)
Temat: Sakramenty darem Boga (z dnia 19.03.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy
1. Bóg dał nam sakramenty, które są widzialnymi znakami Jego niewidzialnej łaski. Podziękuj za nie i poproś naszego Ojca w niebie, abyś mógł(a) dobrze się do nich przygotować i przyjmować je z prawdziwą wiarą. Proś słowami modlitwy: „Ojcze nasz…”
2. Przypomnij sobie ostatnią katechezę:
– Jak pozdrawiają się chrześcijanie w czasie Świąt Wielkanocnych?
3. W życiu codziennym spotykamy się z wieloma znakami i symbolami. Znak odsyła nas do czegoś innego, np. gdy widzimy człowieka z białą laską, wiemy, że jest niewidomy, gdy widzimy czerwone światło na przejściu, wiemy, że nie możemy przechodzić przez ulicę itp. Zadajmy sobie pytanie: W jakich znakach Bóg objawia się człowiekowi?
Ćwiczenie: Przejdź bezpiecznie przez drogę i odczytaj litery, które są na znakach. Rozwiązanie zapisz poniżej. (str. 93)
4. Sakramenty są znakami zbawienia, przez które Bóg daje człowiekowi nowe życie (chrzest), umacnia je i zapewnia stały rozwój przez dar Ducha Świętego (bierzmowanie) i pokarm duchowy (Eucharystia), przebacza grzechy (pokuta i pojednanie), wspomaga mocą Ducha Świętego w czasie choroby i związanego z nią cierpienia (namaszczenie chorych), daje pasterzy swojemu Kościołowi (kapłaństwo), łączy ze sobą i błogosławi miłość dwojga ludzi (małżeństwo). zob. https://www.youtube.com/watch?v=JhJKKnd5rv4
Ćwiczenie: Dopasuj obrazek do sakramentu. Naklejki znajdziesz w Dodatku. (str. 94)
5. Jezus ustanowił siedem sakramentów, aby towarzyszyły człowiekowi przez całe jego życie. W każdym sakramencie człowiek spotyka się z Panem Bogiem, otrzymuje łaskę Bożą i konkretne dary, które pomagają w życiu, dlatego powinniśmy szanować sakramenty i gorliwie z nich korzystać.
6. Zapamiętaj: Sakramenty to widzialne znaki Bożej miłości i obecności Pana Jezusa w Kościele. W każdym sakramencie sam Chrystus spotyka się z człowiekiem.
7. Pomódl się: „Chwała Ojcu i Synowi i Duchowi Świętemu…”
8. Praca domowa: Naucz się na pamięć siedem sakramentów świętych.
Temat: Sakramenty wprowadzające w życie chrześcijańskie (z dnia 24.03.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy
1. Wśród różnych sakramentów Pan Bóg dał nam takie, które wprowadzają w życie chrześcijańskie. Są nimi: chrzest, bierzmowanie oraz Eucharystia. Dzięki sakramentowi chrztu każdy z nas stał się dzieckiem Bożym i został włączony do wspólnoty Kościoła. Podziękujmy dobremu Bogu za ten dar, za naszych rodziców, rodziców chrzestnych oraz za księży, którzy nam tego sakramentu udzielili. Odmów modlitwę: „Ojcze nasz…”
2. Przypomnij sobie ostatnią katechezę:
– Co to jest sakrament?
– Wymień wszystkie sakramenty.
3. Ćwiczenie: Z umieszczonych na obrazkach liter i sylab ułóż nazwy sakramentów wprowadzających w życie chrześcijańskie i zapisz te nazwy. (str. 95)
4. Sakramenty wprowadzające w życie chrześcijańskie są ze sobą ściśle związane, gdyż przez nie dokonuje się zjednoczenie z Chrystusem i włączenie we wspólnotę Kościoła.
CHRZEST – jest pierwszym sakramentem. W tym sakramencie Bóg oczyszcza człowieka z grzechu pierworodnego i włącza do wspólnoty ludzi wierzących, czyli Kościoła. Znakiem tego sakramentu jest obmycie wodą i słowa: „Ja ciebie chrzczę w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego”. Sakrament ten przyjmuje się tylko raz w życiu.
BIERZMOWANIE – jest sakramentem dojrzałości chrześcijańskiej. Do tego sakramentu może przystąpić ten, kto staje się odpowiedzialny za swoją wiarę, żyje według jej zasad i gotowy jest stanąć w jej obronie. W tym sakramencie Duch Święty umacnia człowieka swoimi darami. Znakiem tego sakramentu jest namaszczenie świętym olejem i słowa: „Przyjmij znamię daru Ducha Świętego”. Sakrament ten również przyjmuje się tylko raz w życiu.
EUCHARYSTIA (Msza Święta) – jest spotkaniem człowieka z Bogiem we wspólnocie Kościoła, w czasie którego Bóg poucza go swoim słowem i daje mu siebie jako pokarm pod postacią chleba i wina. Spotkanie to jest uobecnieniem ofiary miłości, której dokonał Chrystus, oddając za nas swoje życie na krzyżu. Sakrament ten można przyjmować wiele razy.
5. Ćwiczenie: Korzystając z naklejek, ułóż w odpowiedniej kolejności czynności obrzędu udzielania chrztu świętego. (str. 97)
6. Ćwiczenie: Uzupełnij teksty naklejkami z Dodatku (str. 96)
Po sprawdzeniu ćwiczenia pierwszego: Sakrament bierzmowania przyjmiesz za parę lat, ale już dzisiaj możesz modlić się do Ducha Świętego i prosić o dary, jakich udziela, np. o dar mądrości, męstwa czy umiejętności, itp.
Po sprawdzeniu ćwiczenia drugiego: Jako uczniowie klasy II jeszcze w pełni nie możecie uczestniczyć w sakramencie Eucharystii, ale poprzez odpowiednie zachowanie się na Mszy Świętej pokazujecie, jak ważny jest dla was Pan Jezus.
7. Pomódl się: „Chwała Ojcu i Synowi i Duchowi Świętemu…”
8. Praca domowa: Narysuj symbol sakramentu, który już otrzymałeś. (str. 97)
Temat: Eucharystia darem Boga (z dnia 26.03.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy
- Eucharystia jest sakramentem, w którym Jezus przychodzi do naszych serc pod postacią chleba i wina. Pomódl się o możliwość jak najczęstszego spotykania się z Panem Jezusem w czasie Eucharystii: „Ojcze nasz…”
- Przypomnij sobie ostatnią katechezę:
– Jakie znasz sakramenty wprowadzające w życie chrześcijańskie?
– W jaki sposób pomagają nam one w życiu? - Przeczytaj opowiadanie Bruno Ferrero „Przyjęcie na zamku”:
Głos kasztelańskiego herolda, który odczytywał na placu obwieszczenie, obudził wieś położoną u podnóża zamku.
„Nasz umiłowany pan zaprasza wszystkich swoich dobrych i wiernych poddanych do udziału w przyjęciu, wydanym z okazji swoich urodzin. Każdy otrzyma miłą niespodziankę. Pan prosi jednak wszystkich o małą przysługę: osoby, które wezmą udział w przyjęciu, niech przyniosą ze sobą trochę wody, aby uzupełnić kończące się rezerwy zamkowe…”
Herold powtórzył kilkakrotnie to obwieszczenie, potem odwrócił się i pod eskortą powrócił do zamku. We wsi w przeróżny sposób komentowano zaproszenie.
– Oh! To zawsze tan sam tyran! Ma wystarczająco wielu służących, by uzupełnić zbiornik… Ja zaniosę szklankę wody i to wystarczy!
– Ależ nie! Był zawsze dobry i szczodry! Ja przyniosę baryłkę!
– A ja… naparstek wody!
– Ja beczkę!
Rano, w dniu przyjęcia, można było zobaczyć dziwny orszak zdążający do zamku. Niektórzy pchali wysiłkiem potężne beczki lub nieśli, sapiąc, wielkie wiadra pełne wody. Inni, wyśmiewając się z współtowarzyszy drogi, nieśli małe karafki albo szklanki na tacy. Orszak ten wszedł na podwórzec zamkowy. Każdy opróżniał swój pojemnik w dużym basenie, ustawiał go w kącie i podążał do sali bankietowej.
Pieczyste dania i napoje, tańce i śpiewy przeplatały się bez przerwy. Wreszcie pod wieczór pan zamku podziękował wszystkim w uprzejmych słowach na przybycie i powrócił do swych apartamentów.
– A przyrzeczona niespodzianka? – szemrali niektórzy niezadowoleni i rozczarowani.
Innych przepełniała radość:
– Nasz pan zorganizował dla nas wspaniałą uroczystość! – mówili.
Każdy przed powrotem do domu udał się po swój pojemnik. Dał się słyszeć krzyki, które gwałtownie się nasilały. Były to okrzyki radości i złości.
Pojemniki zostały napełnione aż po brzegi złotymi monetami!
„Ach! Gdybym przyniósł więcej wody…” zob. https://adonai.pl/opowiadania/duchowe/?id=15
Odpowiedz na pytania:
– Co ogłosił kasztelański herold?
– O co prosił król?
– Czy ludzie chętnie wypełnili królewską prośbę?
– Czy podobało im się przyjęcie?
– Jaką otrzymali niespodziankę od króla?
- Przeczytaj teraz fragment Pisma Świętego z Ewangelii św. Mateusza:
W pierwszy dzień Przaśników przystąpili do Jezusa uczniowie i zapytali Go: «Gdzie chcesz, żebyśmy Ci przygotowali Paschę do spożycia?» On odrzekł: «Idźcie do miasta, do znanego nam człowieka, i powiedzcie mu: Nauczyciel mówi: Czas mój jest bliski; u ciebie chcę urządzić Paschę z moimi uczniami». Uczniowie uczynili tak, jak im polecił Jezus, i przygotowali Paschę. Z nastaniem wieczoru zajął miejsce u stołu razem z dwunastu uczniami. […] A gdy oni jedli, Jezus wziął chleb i odmówiwszy błogosławieństwo, połamał i dał uczniom, mówiąc: «Bierzcie i jedzcie, to jest Ciało moje». Następnie wziął kielich i odmówiwszy dziękczynienie, dał im, mówiąc: «Pijcie z niego wszyscy, bo to jest moja Krew Przymierza, która za wielu będzie wylana na odpuszczenie grzechów. (Mt 26, 17-20. 26-28)
Odpowiedz na pytania:
– Co Pan Jezus powiedział na temat chleba?
– Co Pan Jezus powiedział o winie?
Eucharystią jest bardzo ważnym wydarzeniem w życiu każdego chrześcijanina. Możemy się wtedy osobiście spotkać z Jezusem. Wierzymy, że pod postaciami chleba i wina obecny jest Pan Jezus, który ofiarował się za nas już w Wieczerniku. To, co Jezus uczynił w Wieczerniku, dzieje się też w Eucharystii, czyli dokonuje się ta sama ofiara i ten sam dar.
- Ćwiczenie: Odwzoruj drugą część obrazka i pokoloruj. (str. 99)
- Ćwiczenie: Uzupełnij tekst wyrazami z naklejek (str. 98)
- Podziękuj Panu Bogu za dar Eucharystii: „Chwała Ojcu i Synowi i Duchowi Świętemu…”
8. Praca domowa: Narysuj symbol sakramentu, który już otrzymałeś. (str. 97)
Temat: Stół Słowa i stół Chleba. (z dnia 31.04.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy
1. Podczas dzisiejszej katechezy będziemy starać się zrozumieć podstawowe gesty, znaki i symbole liturgiczne związane z Eucharystią. Będziemy mówić również o tym, jak godnie zachować się w kościele. Prośmy Ducha Świętego, aby pomógł nam zapamiętać i zrozumieć te wszystkie ważne rzeczy. Módlmy się: Duchu Święty, który oświecasz serca i umysły nasze…
2. Przypomnij sobie ostatnią katechezę:
– Co to jest Eucharystia?
– Dlaczego Eucharystia jest darem Boga?
3. Odpowiedz na pytania: Z czym kojarzy się słowo „stół”? Do czego służy stół w naszym domu? Jak zachowujemy się przy stole?
Również w kościele jest ważny dla nas stół – jest nim ołtarz (stołu Chleba) i ambona (stół Słowa).
Ołtarz jest:
– znakiem Chrystusa,
– znakiem Krzyża, na którym Chrystus złożył siebie w ofierze za zbawienie świata,
– stołem ofiarnym, na którym Chrystus czyni obecną swoją Ofiarę złożoną na Krzyżu,
– stołem świątecznym uczty przygotowanej przez Chrystusa, miejscem, na którym wierni składają swoje troski i ciężary,
– źródłem, z którego wierni otrzymują „nową moc ducha na dalszą drogę życia”.
Z tego stołu karmimy się Ciałem Jezusa Chrystusa.
Bóg karmi człowieka również swoim słowem, dlatego w kościele mamy jeszcze jeden ważny dla nas stół. Jest to ambona – stół Słowa.
Ambona jest znakiem:
– Chrystusa Nauczyciela,
– Bożej mądrości, skierowanej do każdego z nas,
– Prawdy, która porządkuje i ubogaca nasze życie,
– głoszenia Ewangelii całemu światu.
Z ambony czyta się słowo Boże.
4. Ćwiczenie: Dorysuj drugą połowę rysunku i uzupełnij podpisy. (str. 101)
Ze względu na świętość tego miejsca, którym jest ołtarz, okazujemy mu szacunek w następujący sposób:
– ołtarz nakrywamy białym obrusem i ozdabiamy kwiatami,
– przed ołtarzem wykonujemy głęboki skłon,
– ksiądz na początku i na końcu każdej Mszy Świętej całuje ołtarz,
– podczas uroczystej Eucharystii ołtarz jest okadzany.
5. Ćwiczenie: Narysuj na ołtarzu patenę i kielich, a na ambonie lekcjonarz.
6. Praca domowa: Dokończ zdania. (str. 100)
7. „Chwała Ojcu i Synowi i Duchowi Świętemu…”
Temat: Każda niedziela pamiątką Zmartwychwstania. (z dnia 2.04.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy
1. Możemy Boga nazywać naszym Ojcem. Prośmy Go o silną wiarę, która pomaga nam odkrywać Go w tajemnicy Eucharystii: Ojcze nasz…
2. Przypomnij sobie ostatnią katechezę:
– Co to jest „stół Słowa” i „stół Chleba”?
3. W codziennym życiu odnosimy zwycięstwa i lubimy świętować te wydarzenia. Np. otrzymałem dobrą ocenę, wygrałem mecz, pięknie zaśpiewałem piosenkę itd. Gdy odniosę sukces, zwycięstwo wtedy jestem pełen radości, podnoszę ręce, triumfalne okrążam klasę itd. Wszyscy zwycięzcy reagują podobnie – cechami wspólnymi są radość i świętowanie.
Największą walkę w dziejach ludzkości stoczył Jezus na krzyżu. Kosztowała Go ona życie: w ogromnych mękach zmarł, aby każdy z nas mógł żyć. Jezus pokonał śmierć i grzech: ZMARTWYCHWSTAŁ! Jego zwycięstwo jest istotą życia chrześcijańskiego. Niedziela przypomina nam o zwycięstwie Jezusa nad śmiercią. Dlatego w każdą niedzielę przychodzimy do kościoła na Eucharystię. Eucharystia staje się „sercem niedzieli”. Być chrześcijaninem to świętować zwycięstwo Jezusa. Świętować Jego zwycięstwo to być obecnym na niedzielnej Eucharystii.
4. Ćwiczenie: Pokoloruj obrazek i odczytaj wyraz. (str. 103)
5. Pomódl się dziękując Jezusowi za dar zbawienia słowami piosenki: Jezus zwyciężył. zob. https://www.youtube.com/watch?v=qNkokwU55kg
6. Chcemy świętować zwycięstwo Jezusa Chrystusa, który pokonał śmierć, grzech, choroby, ciemność, lęk i daje nam nowe życie. Świętowanie każdej niedzieli umacnia nas do życia w Jego radości i w Jego mocy.
Ćwiczenie: Uzupełnij kartkę z kalendarza. (str. 104)
7. Napisz modlitwę dziękczynienia Jezusowi za to, że zmartwychwstał i daje nam moc płynącą z tego zwycięstwa.
Podczas niedzielnej Eucharystii podziękuj Panu Jezusowi za Jego Zmartwychwstanie, za to, że zwyciężył dla Ciebie. (str. 104)
Temat: Przeżywamy Wielki Tydzień. (z dnia 7.04.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy
1. Na dzisiejszej katechezie powiemy sobie o najważniejszych wydarzeniach Wielkiego Tygodnia i poranka Niedzieli Zmartwychwstania. Prośmy Maryję, by nauczyła nas zgłębiać tajemnice wiary i nimi żyć: Zdrowaś, Maryjo…
2. W życiu codziennym, aby nie zapomnieć o najważniejszych spotkaniach i wydarzeniach, zapisujemy je sobie w kalendarzu. Także w życiu Kościoła są takie wydarzenia i tradycje, o których chrześcijanin nie może zapomnieć.
Spróbuj odpowiedzieć na pytania:
– Czy wiesz, co wydarzyło się w Wielkim Tygodniu?
– Czy znasz jakieś tradycje wielkanocne?
3. Ćwiczenie: Wklej w odpowiednie miejsca w tabelce na stronie obok wydarzenia z życia Jezusa i dopasuj do nich wydarzenia liturgiczne, w których bierzesz udział w kościele. (str. 160)
Rodzic może krótko omówić każde z wydarzeń z życia Jezusa i odpowiednie wydarzenia z życia liturgicznego, które wspominamy w Wielkim Tygodniu.
4. Rozmowa na temat udziału dziecka w poszczególnych tradycjach wielkanocnych.
– Jak możesz upamiętnić wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy?
– Co możesz zrobić w związku ze święceniem pokarmów?
– Jak możesz upamiętnić to, że ciało Pana Jezusa zostało złożone w grobie?
– Jak możesz pomóc w przygotowaniu śniadania wielkanocnego?
5. Ćwiczenie: Jakie znasz tradycje wielkanocne? Wklej naklejki z Dodatku. (str. 161)
6. Wydarzenia liturgiczne oraz tradycje, które przeżywamy w Wielkim Tygodniu, pomagają nam coraz głębiej rozumieć sens świąt Zmartwychwstania Pańskiego, a także przeżywać w sposób bardziej świadomy to, w czym uczestniczymy każdego roku.
Postaraj się w okresie Świąt Wielkanocnych pozdrawiać swoich bliskich słowami:
Chrystus zmartwychwstał! Alleluja! – Prawdziwie zmartwychwstał! Alleluja!
Temat: Bóg uzdrawia w sakramentach (z dnia 16.04.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy
1. Pan Bóg ma moc uzdrowić każdego człowieka. Uzdrawia nie tylko nasze ciała, ale też serca. Czyni to w sakramentach. Podziękujmy Mu za jego miłość. Prośmy również za chorych, którzy cierpią. Módlmy się za: chorych i cierpiących, zarażonych koronawirusem (możesz dodać osoby za które chciałbyś się pomodlić). Prośmy słowami modlitwy: Ojcze nasz…
2. Przypomnij sobie ostatnią katechezę:
– Dlaczego świętujemy niedzielę?
– Co świętujemy w niedzielę?
– W jaki sposób powinniśmy świętować niedzielę?
3. Odpowiedz na pytania:
– Gdzie prowadzą was rodzice, gdy jesteście chorzy?
– Jakiego lekarza?
– Jakich jeszcze znacie lekarzy?
Pan Jezus jest również lekarzem, nie tylko naszych ciał, ale także naszych dusz. W jaki sposób Pan Jezus uzdrawia?
4. Podpisz obrazy w karcie pracy: pokuta i pojednanie, namaszczenie chorych. (srt. 105)
5. SAKRAMENT POKUTY I POJEDNANIA – sakrament ten nazywamy także sakramentem pojednania, przebaczenia, nawrócenia lub spowiedzi. Błądzimy, gubimy się, grzeszymy, jednak Bóg zawsze oczekuje na nas z wielką miłością. Zawsze nas przyjmuje, gdy wracamy, i przebacza nam grzechy. Człowiek uzyskuje przebaczenie grzechów, gdy się nawróci, a kapłan w imię Boże wypowie nad nim formułę rozgrzeszenia. Warunkami każdej spowiedzi są: rachunek sumienia, żal za grzechy, mocne postanowienie poprawy, wyznanie grzechów oraz pokuta. (Por. Youcat 225-232).
SAKRAMENT NAMASZCZENIA CHORYCH – sakrament namaszczenia chorych może przyjąć każdy wierzący człowiek, w różnym wieku, którego zdrowie znajduje się w poważnym niebezpieczeństwie. Namaszczenie chorych można przyjmować wielokrotnie. Udziela się go poprzez namaszczenie
świętym olejem czoła i rąk, czemu towarzyszą odpowiednie modlitwy. Namaszczenie chorych obdarza człowieka pociechą, pokojem i siłą oraz ściśle jednoczy z Chrystusem. (Por. Youcat 246-245).
6. Ćwiczenie: Uzupełnij tekst wyrazami z ramki. (str. 106-107)
Żadnego z tych sakramentów jeszcze nie przyjęliście, ale możecie żałować za swoje grzechy i prosić Pana Boga o przebaczenie słowami Spowiedzi powszechnej. O sakramencie namaszczenia chorych możecie poinformować swoich rodziców oraz babcie i dziadków.
7. Bóg, widząc ludzką niemoc, daje nam lekarstwo, którym są sakramenty pokuty i pojednania oraz namaszczenia chorych. Kościół nazywa je sakramentami uzdrowienia. W sakramencie pokuty i pojednania Bóg-Lekarz uzdrawia duszę człowieka z grzechów, natomiast w sakramencie namaszczenia chorych dodaje sił do przezwyciężania bólu i cierpienia.
8. Praca domowa: Narysuj symbole sakramentów uzdrowienia. (str. 107)
Temat: Sakramenty w służbie komunii (z dnia 21.04.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy
1. Na dzisiejszej katechezie poznamy sakramenty, które budują wspólnotę. Są to sakramenty kapłaństwa oraz małżeństwa. Pomódl się o potrzebne
łaski dla księży, których znasz, oraz dla wszystkich, którzy przyjęli sakrament małżeństwa: za rodziców, dziadków… Prośm Pana Boga słowami modlitwy: Ojcze nasz…
2. Przypomnij sobie ostatnią katechezę:
– W jakich sakramentach Bóg uzdrawia człowieka?
3. Ćwiczenie: Z umieszczonych na rysunkach sylab ułóż nazwy sakramentów. (str. 109)
4. MAŁŻEŃSTWO – Twórcą małżeństwa jest sam Bóg. Powołanie do małżeństwa jest wpisane w naturę mężczyzny i kobiety, którzy wyszli z ręki Stwórcy. Bóg, który stworzył człowieka z miłości, powołał go także do miłości, która jest podstawowym i wrodzonym powołaniem każdej istoty ludzkiej. Mężczyzna i kobieta, zawierając sakramentalny związek małżeński, przyrzekają sobie miłość i wierność. Wspólnie otwierają się na nowe życie, jakim będą ich dzieci. Dzięki łasce otrzymanej w tym sakramencie udoskonala się ludzka miłość, umacnia jedność współmałżonków oraz siła do przezwyciężania trudności. Sakramentu małżeństwa mężczyzna i kobieta udzielają sobie nawzajem. Kapłan udziela im błogosławieństwa Bożego i jest wyłącznie świadkiem, że małżeństwo zostało zawarte zgodnie z przepisami Kościoła. (por. Youcat 260-236).
KAPŁAŃSTWO – Sakrament święceń upodabnia tego, kto go przyjmuje, do Chrystusa dzięki specjalnej łasce Ducha Świętego, czyniąc go narzędziem Chrystusa dla Jego Kościoła. Święcenia uzdalniają go, by mógł działać jako przedstawiciel Chrystusa, Głowy Kościoła, w Jego potrójnej funkcji: kapłana, proroka i króla. (por. KKK 1581).
5. Ćwiczenie: Wpisz w puste miejsca słowa przysięgi małżeńskiej (miłość, wierność, uczciwość). (str. 109)
Podsumowanie: Sakrament małżeństwa umacnia młodych ludzi do przezwyciężania wielu trudności w codziennym życiu. Aby w rodzinie panowała miłość i harmonia, każdy powinien wypełniać swoje obowiązki. Rodzice dbają o dzieci i ich wychowanie, a wy powinniście szanować rodziców i być im posłuszni.
6. Napisz, jakie zadania wykonują kapłani (np. sprawują Eucharystię, udzielają sakramentów, głoszą słowo Boże).
Podsumowanie: Wyrazem wdzięczności i szacunku dla kapłanów, szczególnie tych pracujących w waszych parafiach, będzie wasza modlitwa w ich intencji: o zdrowie i potrzebne łaski szczególnie w tym czasie epidemii.
7. Pomódl się: Zdrowaś Maryjo…
8. Wykonaj pracę domową. (str. 110)
Temat: Umiemy dzielić się z innymi (z dnia 23.04.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy
1. Miłość do innych ludzi okazujemy, dzieląc się z nimi różnymi rzeczami. Nie zawsze muszą to być rzeczy materialne, np. zabawki, książki, słodycze. Może to być również czas, który poświęcimy, aby pomóc bliźniemu. Prośmy Pana Boga, żeby nauczył nas dzielić się z innymi. Zaśpiewajmy: Dzielmy się wiarą jak chlebem…; zob. https://www.youtube.com/watch?v=rSe1TRVP8xU
Ref: Dzielmy się wiarą jak chlebem,
dajmy świadectwo nadziei.
Bóg ofiarował nam siebie
i my mamy się Nim z ludźmi dzielić.
Chleba tego nie zabraknie,
rozmnoży się podczas łamania.
Potrzeba tylko rąk naszych
i gotowości dawania.
Nikt nie zapala lampy,
żeby ją schować pod korcem.
Skoro Bóg nas światłem darzy,
trzeba z tym światłem iść w drogę.
2. Przypomnij sobie ostatni temat: – Jakie sakramenty budują wspólnotę?
3. Pewien święty, przechodząc kiedyś przez miasto, spotkał dziewczynkę w podartym ubranku, która prosiła o jałmużnę. Zwrócił się wtedy do Boga:
– Panie, dlaczego pozwalasz na coś takiego? Proszę Cię, zrób coś. Wieczorem w dzienniku telewizyjnym zobaczył mordujących się ludzi, oczy konających dzieci i ich biedne wycieńczone ciała. I znów zwrócił się do Boga: – Panie, zobacz, ile biedy. Zrób coś! Nocą święty człowiek usłyszał głos Pana, który mówił: – Zrobiłem już coś: stworzyłem ciebie! (Bruno Ferrero. Ostatnie miejsce)
Odpowiedz na pytania:
– O co człowiek prosił Boga?
– Co Pan Bóg mu odpowiedział?
4. Bóg, dając nam życie, obdarował nas wieloma łaskami: dał nam serce, oczy, uszy, ciało, duszę… Dał nam rozum, abyśmy umieli dobrze korzystać
z otrzymanych darów. Dostrzeganie potrzeb innych jest bardzo ważne. Ale nie wystarczy tylko widzieć, że ktoś potrzebuje naszej pomocy. Trzeba jeszcze zdobyć się na odwagę i pomóc tym, którzy tej pomocy potrzebują. Dorośli z pewnością mogą uczynić o wiele więcej, bo mogą decydować
o wielu rzeczach, o których dzieci jeszcze nie decydują (ustanawianie przepisów, praw), mogą dać komuś pieniądze, kupić potrzebne rzeczy (jedzenie, ubranie, leki), bo zarabiają, a dzieci jeszcze nie pracują.
Ale także dzieci, chociaż są jeszcze małe, mogą troszczyć się o swoje serca, aby nigdy nie przechodzić obok drugiej osoby obojętnie. Jeśli potrzeby drugiej osoby dotykają mojego serca, to znaczy, że jestem podobny do Jezusa, który miał serce miłosierne, który wzruszał się, widząc biedę człowieka.
Jeśli czyjeś serce jest wrażliwe na potrzeby innych i chce im pomagać z wielką ochotą, to o takiej osobie mówimy, że jest wielkoduszna.
5. Rodzic może omówić krótko uczynki miłosierdzia względem ciała.
Głodnych nakarmić.
Spragnionych napoić.
Nagich przyodziać.
Podróżnych w dom przyjąć.
Więźniów pocieszać.
Chorych nawiedzać.
Umarłych pogrzebać.
Ćwiczenie: Dokończ zdania. (str. 115)
6. Pomódl się słowami piosenki: Panie, proszę, spraw, aby życie mi nie było obojętne; zob. https://www.youtube.com/watch?v=SKytKWpBh1g
7. Miłość jest bardzo konkretna. Wyraża się w konkretnych uczynkach, które nazywamy uczynkami miłosierdzia względem ciała.
Ćwiczenie: Wklej w serce obrazki przedstawiające uczynki miłosierdzia względem ciała. (str. 114)
8. Praca domowa: Naucz się uczynków miłosierdzia względem ciała.
Temat: Kto we Mnie wierzy, będzie spożywał Chleb życia wiecznego – Tydzień biblijny. (z dnia 28.04.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy
1. Zadanie na dziś: wybierz dowolny fragment z Ewangelii św. Mateusza i przeczytaj wraz z rodzicami. Podzielcie się Słowem Życia między sobą.
2. Narysuj obraz do przeczytanego fragmentu.
Temat: Chwalcie łąki umajone. (z dnia 30.04.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy
1. Dlaczego w maju czcimy Maryję? Kim Ona jest?
zob. https://youtu.be/IDDrAXQmMWk
2. Maryja Królową Polski.
zob. https://youtu.be/5uyqonUSsHk
3. Pomódl się.
zob. https://www.youtube.com/watch?v=s4E7MBWFbvA
Temat: Zesłanie Ducha Świętego. (z dnia 5.05.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy
1. Za chwilę dowiesz się o uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Poproś Ducha Świętego, by pomagał ci podczas tej katechezy, abyś mógł nauczyć się nowych rzeczy, zapamiętać to, co najważniejsze, oraz dobrze wykorzystać zdobytą wiedzę. Módl się słowami modlitwy przed nauką: Duchu Święty, który oświecasz serca i umysły nasze…
2. Zobacz na obrazek zamieszczony w podręczniku na str. 116. Kogo przedstawia obraz? Kim jest Duch Święty?
50 dni po Zmartwychwstaniu Pana Jezusa Bóg zesłał Ducha Świętego na swoich uczniów. Duch Święty z przestraszonych Apostołów uczynił odważnych świadków Chrystusa. Dar języków, którym zostali obdarowani Apostołowie, pozwolił wszystkim ludziom zrozumieć naukę, którą głosili. Od razu tysiące ludzi przyjęło chrzest.
3. Odczytaj fragment z Pisma Świętego: „Kiedy nadszedł wreszcie dzień Pięćdziesiątnicy, znajdowali się wszyscy razem na tym samym
miejscu. Nagle dał się słyszeć z nieba szum, jakby uderzenie gwałtownego wichru, i napełnił cały dom, w którym przebywali. Ukazały się im też jakby języki ognia, które się rozdzielały, i na każdym z nich spoczął jeden. I wszyscy zostali napełnieni Duchem Świętym, i zaczęli mówić obcymi językami,
tak jak im Duch pozwalał mówić. Przebywali wtedy w Jeruzalem pobożni Żydzi ze wszystkich narodów pod słońcem. Kiedy więc powstał ów szum, zbiegli się tłumnie i zdumieli, bo każdy słyszał, jak tamci przemawiali w jego własnym języku. «Czyż ci wszyscy, którzy przemawiają, nie są Galilejczykami?» – mówili pełni zdumienia i podziwu. «Jakżeż więc każdy z nas słyszy swój własny język ojczysty? – Partowie i Medowie, i Elamici, i mieszkańcy Mezopotamii, Judei oraz Kapadocji, Pontu i Azji, Frygii oraz Pamfilii, Egiptu i tych części Libii, które leżą blisko Cyreny, i przybysze z Rzymu, Żydzi oraz prozelici, Kreteńczycy i Arabowie – słyszymy ich głoszących w naszych językach wielkie dzieła Boże». Zdumiewali się wszyscy i nie wiedzieli, co myśleć: «Co to ma znaczyć?» – mówili jeden do drugiego. «Upili się młodym winem» – drwili inni.
Wtedy stanął Piotr razem z Jedenastoma i przemówił do nich donośnym głosem: «Mężowie Judejczycy i wszyscy mieszkańcy Jeruzalem, przyjmijcie do wiadomości i posłuchajcie uważnie mych słów! Ci ludzie nie są pijani, jak przypuszczacie, bo jest dopiero trzecia godzina dnia, ale spełnia się właśnie to, co powiedział prorok Joel: W ostatnich dniach – mówi Bóg – wyleję Ducha mojego na wszelkie ciało, i będą prorokować synowie wasi i córki wasze, młodzieńcy wasi widzenia mieć będą, a starcy – sny. Nawet na niewolników i niewolnice moje wyleję w owych dniach Ducha mego, i będą prorokowali. I sprawię dziwy na górze – na niebie, i znaki na dole – na ziemi. Krew i ogień, i kłęby dymu, słońce zamieni się w ciemności, a księżyc w krew, zanim nadejdzie dzień Pański, wielki i wspaniały. Każdy, kto wzywać będzie imienia Pańskiego, będzie zbawiony.
Mężowie izraelscy, słuchajcie tego, co mówię: Jezusa Nazarejczyka, Męża, którego posłannictwo Bóg potwierdził wam niezwykłymi czynami, cudami i znakami, jakich Bóg przez Niego dokonał wśród was, o czym sami wiecie, tego Męża, który z woli, postanowienia i przewidzenia Bożego został wydany, przybiliście rękami bezbożnych do krzyża i zabiliście. Lecz Bóg wskrzesił Go, zerwawszy więzy śmierci, gdyż niemożliwe było, aby ona panowała nad Nim, bo Dawid mówi o Nim: Miałem Pana zawsze przed oczami, gdyż stoi po mojej prawicy, abym się nie zachwiał. Dlatego ucieszyło się moje serce i rozradował się mój język, także i moje ciało spoczywać będzie w nadziei, że nie zostawisz duszy mojej w Otchłani ani nie dasz Świętemu Twemu ulec rozkładowi. Dałeś mi poznać drogi życia i napełnisz mnie radością przed obliczem Twoim. Bracia, wolno powiedzieć do was otwarcie, że patriarcha Dawid umarł i został pochowany w grobie, który znajduje się u nas aż po dzień dzisiejszy. Więc jako prorok, który wiedział, że Bóg przysiągł mu uroczyście, iż jego Potomek zasiądzie na jego tronie, widział przyszłość i przepowiedział Zmartwychwstanie Mesjasza, że ani nie pozostanie w Otchłani, ani ciało Jego nie ulegnie rozkładowi.
Tego właśnie Jezusa wskrzesił Bóg, a my wszyscy jesteśmy tego świadkami. Wyniesiony na miejsce po prawicy Boga, otrzymał od Ojca obietnicę Ducha Świętego i zesłał Go, jak to sami widzicie i słyszycie. Bo Dawid nie wstąpił do nieba, a jednak powiada: Rzekł Pan do Pana mego: Siądź po prawicy mojej, aż położę nieprzyjaciół Twoich jako podnóżek stóp Twoich. Niech więc cały dom Izraela wie z niewzruszoną pewnością, że tego Jezusa, którego ukrzyżowaliście, uczynił Bóg i Panem, i Mesjaszem». Gdy to usłyszeli, przejęli się do głębi serca: «Cóż mamy czynić, bracia?» – zapytali Piotra i pozostałych Apostołów. «Nawróćcie się – powiedział do nich Piotr – i niech każdy z was przyjmie chrzest w imię Jezusa Chrystusa na odpuszczenie grzechów waszych, a otrzymacie w darze Ducha Świętego. Bo dla was jest obietnica i dla dzieci waszych, i dla wszystkich, którzy są daleko, a których Pan, Bóg nasz, powoła». W wielu też innych słowach dawał świadectwo i napominał: «Ratujcie się spośród tego przewrotnego pokolenia!». Ci więc, którzy przyjęli jego naukę, zostali ochrzczeni. I przyłączyło się owego dnia około trzech tysięcy dusz”. (Dz 2, 1-41)
Odpowiedz na pytania:
– O jakim wydarzeniu opowiadała ta historia?
– Jakie postaci brały w nim udział?
– Co tam się stało?
Duch Święty dał Apostołom odwagę. Da ją również nam, jeśli będziemy Go o to prosić. Wtedy, jak Apostołowie, będziemy potrafili z odwagą mówić o Panu Jezusie innym ludziom. Dlatego właśnie nie powinniśmy zapominać o modlitwie do Ducha Świętego. Ducha Świętego często prośmy też o pomoc w nauce, abyśmy mogli wszystko dobrze zapamiętać, zrozumieć i wykorzystać w życiu.
4. Ćwiczenia w podręczniku: a) Nad każdą z osób przedstawionych na obrazku narysuj ognisty płomień – znak
obecności Ducha Świętego. Pokoloruj rysunek.; b) Uzupełnij tekst wyrazami z naklejek. (str. 117)
5. Praca domowa: Przeczytaj i naucz się na pamięć. (str. 117)
Temat: Duch Święty duszą Kościoła. (z dnia 7.05.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy
1. Duch Święty jest stale obecny w Kościele. Nieustannie nam pomaga. Dzięki Jego pomocy potrafimy przyznać się, że kochamy Pana Boga. Podziękujmy Mu za to i poprośmy o dalszą pomoc. Módlmy się: Duchu Święty, który oświecasz serca i umysły nasze…
2. Odpowiedz na pytanie przypominając sobie ostatnią katechezę: – Jak wyglądało zesłanie Ducha Świętego?
DUCH ŚWIĘTY ZE SMUTNYCH I BOJĄCYCH SIĘ UCZNIÓW UCZYNIŁ ODWAŻNYCH I RADOSNYCH APOSTOŁÓW.
3. Ćwiczenie: Wklej naklejki, a dowiesz się, jak Duch Święty działa w Kościele. (str. 118) Na przykładzie powyższych zdjęć można wyjaśnić, w jaki sposób Duch Święty działa w Kościele.
4. Ćwiczenie: Narysuj, jak pomaga Ci Duch Święty.
5. Duch Święty jest duszą Kościoła. Daje ludziom potrzebne łaski i siłę do tego, aby w codziennym życiu świadczyć o przynależności do wspólnoty Kościoła. Pomódl się: zob. https://youtu.be/2_AzHrgof6s
6. Praca domowa: Zaznacz dar, o który chciałbyś poprosić Ducha Świętego. Obok wpisz krótką prośbę. (str. 119)
Temat: Wspomnienie Matki Bożej Fatimskiej (z dnia 12.05.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy
1. Dzisiaj na katechezie dowiemy się o objawieniach Matki Bożej w Fatimie, które miały miejsce ponad sto lat temu 13 dnia miesiąca od maja do października. Jutro będziemy obchodzić liturgiczne wspomnienie tego wydarzenia.
Pooglądaj fragment filmu animowanego.; zob: https://youtu.be/A7wDtlgbu4M
2. Wydrukuj i pokoloruj obrazek.
3. Odmów z domownikami jedną z tajemnic różańca w intencji ustania epidemii, za chorych i cierpiących, za służbę zdrowia.
Temat: Papież kieruje Kościołem na ziemi. (z dnia 14.05.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy
1. Kościołem na ziemi kieruje papież. Ma on wiele ważnych zadań, dlatego potrzebuje dużo siły, żeby je wypełnić. Prośmy za naszego papieża, aby dobry Bóg obdarzył go zdrowiem, mądrością i potrzebnymi łaskami. Módlmy się: Chcę się modlić jak w kościele…
Chcę modlić się jak w kościele –
za ludzi i spraw tak wiele,
że całego życia byłoby za mało,
więc pomodlę się o to, co mi się przypomniało:
Papieżowi daj klucz
do zamkniętych dusz,
żeby otwarte nim raz
– nie zamknęły się już.
Biskupom fiołkowym
daj dzieciarni Bożej tłum;
nad mądrą głową im daj
Ducha Świętego szum.
Aniołów Stróżów nam daj,
takich w sutannach, wiesz,
i dobre serca im daj,
i dobre ręce też!
Domy serdeczne nam daj
jak w Nazarecie dom,
a rodziców takich,
co wciąż jak jedno serce są.
I siebie w Chlebie nam daj,
żeby nie zbrakło sił –
w kłopotów i bólów czas,
żebyś bliziutko był!
Proszę Cię,
wysłuchaj mnie i wszystkich nas;
Panie Boże nasz! Br. T. Ruciński. Cicho-sza! Na modlitwę czas…
2. Przypomnij sobie: kim jest Duch Święty i w jaki sposób działa w Kościele oraz w naszym życiu.
3. Obejrzyj fragment filmu przedstawiający ogłoszenie wyboru kardynała Jorge Mario Bergoglio na papieża.; zob. https://youtu.be/uyFgUY8GQc8
4. Przeczytaj fragment z Pisma Świętego: tego : „Na to Jezus mu rzekł: «Błogosławiony jesteś, Szymonie, synu Jony. Albowiem nie objawiły
ci tego ciało i krew, lecz Ojciec mój, który jest w niebie. Otóż i Ja tobie powiadam: Ty jesteś Piotr [czyli Opoka], i na tej opoce zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą. I tobie dam klucze królestwa niebieskiego; cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane w niebie, a co rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane w niebie»”. (Mt 16, 17-19)
Odpowiedz na pytanie: – Kto był pierwszym papieżem?
5. Kim jest papież? Jest następcą św. Piotra Apostoła. Zajmuje pierwsze miejsce wśród wszystkich biskupów i wraz z nimi kieruje Kościołem na ziemi. Jako Zastępca Chrystusa jest najwyższym kapłanem i nauczycielem Kościoła.
Jakie ma zadania? Papież ma najwyższą władzę duszpasterską, najwyższy autorytet w sprawach dyscypliny i nauczania wiary. Jest gwarantem jedności Kościoła. Czuwa nad bezbłędnym przekazem wiary.
Wyrazem miłości oraz szacunku dla papieża będzie nasza modlitwa w jego intencji: o zdrowie, potrzebne łaski oraz we wszystkich intencjach, o które nas często prosi.Papież kieruje Kościołem na ziemi. Uczy nas wiary, dlatego powinniśmy z uwagą go słuchać.
6. Ćwiczenie: Napisz, czym zajmuje się papież. (str. 121)
7. Praca domowa: Wklej zdjęcie obecnego papieża i napisz, jak się nazywa. (str. 121)
Temat: W setną rocznicę urodzin – święty Jan Paweł II . (z dnia 19.05.2020)
1. Obejrzyj historię o św. Janie Pawle II.
2. Pomódl się w ważnej dla Ciebie sprawie.
Modlitwa o wstawiennictwo św. Jana Pawła II
Janie Pawle II nasz święty orędowniku, Wspomożycielu w trudnych sprawach. Ty, który swoim życiem świadczyłeś wielką miłość do Boga i ludzi prowadząc nas drogą Jezusa i Maryi w umiłowaniu obojga, pragnąc pomagać innym. Przez miłość i wielkie cierpienie ofiarowane za bliźnich, co dzień zbliżałeś się do świętości. Pragnę prosić Cię o wstawiennictwo w mojej sprawie… Wierząc, że przez Twoją wiarę, modlitwę i miłość pomożesz zanieść ją do Boga z ufnością w miłosierdzie Boże i moc Twej papieskiej modlitwy. Pragnę przez Jezusa i Maryję za Twoim przykładem zbliżać się do Boga.
Ojcze nasz… Zdrowaś Maryjo… Chwała ojcu…
Temat: Jezus opiekuje się nami. (z dnia 21.05.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy
1. Dobry Boże, pomóż nam dostrzegać znaki Twojej troski o nas w naszym codziennym życiu: Ufam Tobie, boś Ty wierny…
2. Odpowiedz na pytania:
– Jak miał na imię pierwszy papież?
– Jak nazywa się obecny papież?
– Z jakiego kraju pochodzi?
3. Przeczytaj opowiadanie: Pod nieobecność żony człowiek, który na co dzień zajmował się prowadzeniem interesu, musiał zostać w domu i zająć się dwojgiem swoich dzieci. Miał jeszcze do dokończenia sporo spraw, a dwaj malcy nie dawali mu spokoju nawet przez chwilę. Postanowił wymyślić dla nich zabawę, która zajmie ich na długi czas. Wziął z jednego czasopisma mapę świata, która wydawała mu się skomplikowana ze względu na różnorodność kolorów państw. Pociął ją nożyczkami na drobne kawałki i dał je dzieciom, aby spróbowały ułożyć mapę świata z tych drobnych kawałków. Myślał, że te szczególne puzzle zajmą dzieci przez kilka godzin. 15 minut później stanęły przed nim dzieci z perfekcyjnie ułożonym światem.
– Jak wam się udało skończyć w tak krótkim czasie? – spytał zaskoczony ojciec.
– To było bardzo proste – odpowiedziało starsze dziecko.
– Na odwrocie był obrazek przedstawiający człowieka.
Skupiliśmy całą naszą uwagę na tym obrazku, a świat z drugiej strony ułożył się sam. Bruno Ferrero. Puzzle
– Jaką zabawę wymyślił dla dzieci tata? (Puzzle mapy świata).
– Dlaczego dzieciom udało się tak szybko ułożyć puzzle? (Bo skupiły całą swoją uwagę na ułożeniu obrazka człowieka).
– Czego możemy nauczyć się z tego opowiadania? (Gdy układa się człowieka, świat układa się sam).
4. Bóg Ojciec tak bardzo umiłował świat, że dał swojego Syna, aby każdy, kto wierzy w Jezusa, mógł do Niego wrócić. Człowiek, aby być szczęśliwym, potrzebuje pomocy Boga. Dlatego Jezus, aby odkupić świat, stał się człowiekiem. W ciągu swojego życia „skupiał swoją uwagę” na konkretnych ludziach, których spotykał. Nigdy nie przechodził obojętnie wobec cierpienia człowieka, pomagał każdemu i przez to „zmienił świat”. Jego miłość dała ludziom upragnione zbawienie.
Ćwiczenie: (można krótko omówić każdy obrazek) (str. 122)
Cudowny połów (Łk 5, 1-11) – uczniowie wpisują „Cudowny połów”. (naklejka – serce)
Jezus nauczający (Mt 5, 1nn) – uczniowie wpisują „Jezus naucza”. (naklejka – usta)
Wskrzeszenie córki Jaira (Mt 9, 18-26) – uczniowie wpisują „Wskrzeszenie”. (naklejka – oczy)
Jezus Dobry Pasterz (Łk 15, 1-7) – uczniowie wpisują „Jezus szuka owieczki”. (naklejka – nogi)
Niewidomy Bartymeusz (Mk 10, 46-52) – uczniowie wpisują „Jezus uzdrawia”. (naklejka – ucho)
Wskrzeszenie młodzieńca z Nain (Łk 7, 11-17) – uczniowie wpisują „Jezus daje życie”. (naklejka – dłoń)
5. Pomódl się słowami piosenki, dziękując Jezusowi za Jego opiekę. zob. https://youtu.be/nCKz2RBPCGs
6. Praca domowa: Czy potrafisz odpowiedzieć na pytania dotyczące osób, które uzdrowił Jezus? Napisz odpowiedzi w ramkach. (str. 123)
Temat: Jestem przyjacielem Jezusa. (z dnia 26.05.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy
1. Już wkrótce…
Temat: Moje spotkanie z Jezusem. (z dnia 28.05.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy
1. Już wkrótce…
Temat: Nasze apostołowanie. (z dnia 2.06.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy
1. Już wkrótce…
Temat: Dzielimy się z innymi – utrwalenie wiadomości. (z dnia 4.06.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy
1. Już wkrótce…
Temat: Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej. (z dnia 9.06.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy
1. Już wkrótce…
Temat: Dziękuję Panu Bogu za dar nauki w klasie II. (z dnia 23.06.2020)
Prośba: Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom w przeżyciu tej katechezy